додому Новини Черкащина Залежність від паперу: чи готові черкащани користуватись послугами електронного урядування

Залежність від паперу: чи готові черкащани користуватись послугами електронного урядування

0

Вже рік в Черкасах працює електронний запис до лікаря. За допомогою сервісу містяни без проблем обирають час, зручний для зустрічі з дільничним, а після заключення декларації, вже з сімейним лікарем. Однак, це не єдина послуга, яку нині будь-хто може замовити онлайн. Запросити витяг з Державного земельного кадастру, заповнити декларацію для оформлення субсидії, подати документи на фінансову допомогу при народженні малюка… Причому, нині такі блага доступні не лише містянам, а й жителям сіл. Головне – доступ до інтернет-мережі. Навіть якщо його немає в кожній хаті, їхати до району за необхідними свідоцтвами вже не треба. Поступово стає зрозуміло, що електронне врядування – те, що вважалось чимось фантастичним і малоймовірним в українських реаліях, – це-таки можливий в реалізації і зручний інструмент. Втім, дієвий лише при правильному підході. Як впроваджується в Черкасах та регіоні європейський досвід е-урядування, дізнавались кореспонденти vikka.ua.

Єдиний портал – для всього регіону

Упровадження електронного урядування на місцевому та регіональному рівнях передбачає створення якісно нових форм організації діяльності місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх взаємодію з центральними органами влади та між собою, з громадянами та бізнесом шляхом надання доступу до публічної інформації, державних інформаційних ресурсів, електронних адміністративних послуг, залучення громадян до процесу вироблення і прийняття управлінських рішень в містах та регіонах за допомогою сучасних інтернет-технологій.

Кілька місяців тому на Черкащині презентували Єдиний регіональний портал адміністративних послуг. Нині тут можна замовити до 30 послуг онлайн. Окрім них доступні також майже 290 послуг, які надаються різноманітними структурами та організаціями. Заступник голови Черкаської обласної державної адміністрації Ярослав Березань запевняє: інноваційний сервіс – це прозоро, зручно та швидко. 

"Це своєрідний фронт-офіс. Але насправді за цим всім стоїть величезна робота. Ще з минулого року ми почали запускати систему електронного документообігу між всіма нашими структурними підрозділами між райдержадміністраціями, виконкомами. Робили це для того, щоб зменшити документообіг в паперовому вигляді та скоротити час на обробку всієї документації, – розповідає Ярослав Григорович. –В результаті отримуємомінімум спілкування громадянина з чиновником".

Будь-яка послуга із зазначених в списку Єдиного порталу може бути замовлена онлайн після ідентифікації людини в системі.Чиновник каже: така форма співпраці з громадянами значно скорочує час на обслуговування населення та зменшує корупційну складову.

Ефективність онлайн-послуг "вимірюють" кількістю звернень. Наприклад, за даними Черкаської ОДА, від часу запровадження електронної послуги замовлення витягу з Державного земельного кадастру на території Черкаської області on-line замовлення здійснили більше 19 тисяч осіб. В лідерах – Корсунщина, потім Черкаський район та Черкаси, третє місце найактивніших користувачів послуги – жителі Городищенського району.

Децентралізація означає сучасне надання послуг

Задля сприяння реформі децентралізації в регіонах та розширення можливості місцевих громад для надання якісних адміністративних послуг через створення та підтримку ЦНАПів в Українї діє міжнародна програма "U-lead з Європою", яка фінансується Європейським Союзом та країнами-членами: Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією. Строк дії програми – з 2016 по 2020 рік. 

Долучилась до неї й Черкащина. На початковому етапі участі регіону в проекті, в 2017 році, його учасниками стали три ОТГ: Єрківська, Мокрокалигірська та Білозірська. У перших двох було створено Центри надання адміністративних послуг, а Білозірська громада отримала допомогу фахівців у створенні віддаленого робочого місця ЦНАПу. 

nbuviap.gov.ua

У 2018 році програми "U-lead з Європою" взяла значно більший масштаб, ніж у попередньому. Якщо минулоріч було запущено в роботу лише 26 центрів адмінпослуг по всій України, то нині мова йде про поповнення списку на понад 600 ЦНАПів.

Селище Ірдинь, яке входить до складу Білозірської ОТГ, стало одним із тих, котрі отримали власний філіал ЦНАПу. Староста селища Олександр Максимов каже: така електронна інновація значно полегшила життя населення. У Центрі все зроблено для зручності жителів: крім місця адміністратора, передбачено ще одне місце для відвідувачів. Аби селяни могли самі скористатись комп’ютером і подивитись необхідні дані.

"Пам’ятаю, як на початку створення ОТГ ходили чутки, буцім потрібно буде їхати за довідкою в центр громади, – згадує Олександр Максимов. – Завдяки цьому філіалу вони спростовані для населення. Це віддалене робоче місце має доступ до бази ЦНАПу Білозірської сільської ради, приймає всі ті ж документи. Тобто людині не потрібно їхати до Білозір’я, так як ми віддалені від нього на 25 км".

Найбільш затребуваною послугою серед ірдинців, як власне, й по всіх територіальних громадах, є оформленням субсидії.

Коли "совок" не відпускає

За словами Ярослава Березаня, найбільшою перешкодою на шляху до впровадження електронних послуг було нерозуміння серед населення. Каже: всі звикли до стосів паперів. Однак електронний документообіг здатен дисциплінувати всіх: і тих, хто користується послугами, і тих, хто їх надає. Втім, сьогодні поки не всі адмінпослуги надаються в електронній формі. Є й такі, які вимагають все-таки особистої присутності людини.

Однак, виявляється, в місцевих, віддалених від обласного центру, органах урядування, змиритись з інноваціями можуть не всі. І вимагають особистого візиту навіть там, де без нього можна обійтись. За звичкою.

Маргарита з Катеринополя минулої зими вдруге стала мамою. Каже, дуже зраділа прогресу, коли дізналась, що написати заяву на одержання допомоги при народженні дитини можна онлайн. Цей сервіс створений в межах іншої програми – "Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади" (Програма EGAP),що фінансується Швейцарською Конфедерацією та виконується Фондом Східна Європа. 

"Чоловік на роботі у від’їзді, старший синочок ще зовсім маленький, на руках – новонароджена дитина, а за вікном – жахливий холод і засніжені вулиці. А тут – така зручність! Форма з підказками, помилитися практично неможливо, – згадує жінка. – Скористалася електронним цифровим підписом. Такий варіант подачі заяви не передбачає зустрічі з працівниками соцзахисту".

Однак,як виявилось, наявність ID-карти – паспорта нового зразка для працівників Управління соціального захисту населення Катеринопільської райдержадміністрації стала справжньою перешкодою. Адже згодом ті зателефонували Маргариті й повідомили, що форма заповнена неправильно, а отже, вона сама має прийти до управління. Мовляв, в онлайн-формі серія та номер паспорту – це 13-значний номер ID-картки, а зазвичай вказується 9-значний номер, який в паспорті строкою нижче.

"Мені запропонували відхилити заяву, щоб я прийшла до них на прийом особисто.Я ж зв'язалася з онлайн-підтримкою на сайті і переконалася, що номер паспорта вказано вірно, – розповідає Маргарита. – На мою пропозицію зайти на сайт та поспілкуватися з технічною підтримкою сказали, що у них немає новонароджених дітей. Розповідали мені телефоном, що проти електронного врядування, питали, навіщо я ускладнюю їм життя перед Новим роком. Адже я недалеко живу, чому не можу прийти до них на прийом особисто, адже в заявці вказано, що в мене є чоловік.  Ана останок запитали: то ви не хочете нам допомогти?Я сказала, що хочу допомогти нашій державі стати більш прогресивною. Мені відповіли, що їм так не легше".

Вирішити ситуацію вдалось лише за особистого втручання Олексія Вискуба – заступника голови Державного агентства з питань електронного урядування України. До нього жінка звернулась через соцмережі, і посадовець взяв ситуацію на особистий контроль. Тому на сьогоднішній день Рита отримує фінансові виплати на малечу, оформлені й вистраждані саме онлайн.

"Дуже добре, що жінка не пішла тоді особисто на вимогу. Ми дуже хочемо, щоб ця е-послуга якісно запрацювала по всій країні, – зазначає Вискуб. – Але головний ризик, що безпосердніми надавачами є 660 територіальних управлінь соцзахисту з різним рівнем готовності та менталітетом чиновників. Ми, безумовно, проводимо навчання, але потрібен час. Така позиція і публічність, як у Маргарити, дуже допомагають рухати е-послугу".

Ще один заступник голови Державного агентства з питань електронного урядування України Валерій Бакал в одному з недавніх інтерв’ю повідомив, що сьогодні взаємодія між органами виконавчої влади приблизно на 80% відбувається в електронній формі. Щодня онлайн проходять близько 4 тис. документів. Виняток поки становлять звернення громадян, адже наразі не всі люди мають можливість скористатися електронними засобами. Для зручності всі е-послуги зібрані на сайті Кабміну. Там для фізичних та юридичних осіб працює близько півсотні електронних послуг. До кінця року їх кількість планують збільшити майже вдвічі. Для того, аби отримати більшість з них, людина має оформити електронний цифровий підпис (ЕЦП).

Ця публікація була підготовлена в межах проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ТРК "ВІККА" і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.

 

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Exit mobile version