Дистанційне навчання – однаково непростий виклик як для дітей, так і для вчителів та батьків. Як бути ефективним та добре сприймати інформацію навіть крізь екран? Про це кореспондентка сайту ВІККА розпитала у черкаських педагогів.
Вже понад рік пандемія коронавірусу має колосальний вплив на навчальний процес. Перехід в «онлайн» став справжнім випробуванням для вчителів, школярів, а також батьків. Особливо останнім часом, адже через повідомлення про замінування шкіл у Черкасах, з 17 січня навчання проводиться у дистанційному форматі.
Чимало проблем виникає зі сприйняттям інформації. Дітям важко зосередитися на екрані ноутбука, педагогам – утримати їхню увагу, а батькам часто доводиться самим ставати вчителем і пояснювати своїй дитині кілька разів матеріал.
Звикнути до нових реалій непросто, але організувати ефективне навчання під час карантину – реально. Як зробити процес дистанційного навчання максимально ефективним для всіх його учасників? Розберемо кілька лайфхаків від досвідчених викладачів та репетиторів.
Лайфхаки для вчителів:
- Динамічність заняття
Суха та монотонна лекція не буде викликати інтерес, уроки треба розмежовувати, щоб дитина не засинала під час них. Звичайним базовим текстом у підручнику дітей зацікавити також складно.
Нудну тему можна подати цікаво, показавши навчальні відео, малюнки, придумати навчальні ігри які привернуть увагу та зацікавлять дітей. Різні види завдань можна поділити на усну, письмову, колективну і самостійну частину, а найголовніше – самому бути зацікавленим у цьому.
- Обрати зручну платформу для зв’язку
Наразі існує чимало способів для групового навчання, багато вчителів радять використовувати Google Meet. Сервіс простий у використанні. Можна скласти розклад наперед та закріпити єдине посилання до основних предметів. Учні знатимуть: ваші уроки доступні за цим лінком і не потрібно шукати щоразу новий.
- Інтерактив під час занять
Ігри можуть багато чого – швидко розворушити і відновити ресурси, якщо діти втомилися, або, навпаки, заспокоїти. Ігри можуть також «включити» у дітей увагу та зосередженість.
«Навчальні ігри, завдання на логіку для маленьких дітей – невід’ємна частина уроку, оскільки так вони розуміють, що навчання це не нудна рутина. Вони стають зосередженими на завданні, тому що хочуть “подолати” його. Із старшими це важче, адже їх не зацікавити мультфільмом про науку, але я намагаюся знайти альтернативу та підготувати щось цікаве також і для них», – поділилася Анастасія Криворучко, викладачка української, англійської та математики.
- Індивідуальний підхід
Дитина сама захоче заходити на онлайн-заняття, оскільки воно для неї стане не уроком у школі, а “місцем”, де можна цікаво провести час, не боятися щось перепитати. Якщо ж підхід до дитини ви не знайшли, то тут навіть батьки не допоможуть. Дитина будь-яким способом буде уникати занять.
«Також увага залежить від психологічного та фізичного стану учнів, треба завжди мати запасний план уроку та різні види вправ, або ж змінити тему уроку якщо психологічно діти не готові сприймати новий матеріал», – радить Марина Побережна, дипломований вчитель, перекладач польської мови та колишня директорка школи іноземних мов «Hi School».
Лайфхаки для батьків:
- Створіть звичку
У початкових класах батькам важливо створити максимально доброзичливе поле довкола уроків. Дитина має право тестувати свої здібності, помилятися, не робити домашнє завдання — і дивитися, що з цього виходить. Допоможуть довірчі стосунки з батьками, які підтримають та допоможуть, яку б оцінку учень не приніс.
- Власний приклад та залученість
Буває таке, що дитина могла відволіктись на уроці та пропустити якусь інформацію, спробуйте їй допомогти зрозуміти. Допомагайте вивчити правило, вірш, знайдіть в Інтернеті відео за темою, або просто подаруйте цікаву книжку.
- Змотивуйте дитину
Мотивуйте не тим, що турбує вас, а тим, що близьке до дитини. В одного це конформістський настрій: не виявитися єдиним, хто не зробив уроків. В іншого розвинений дух змагання: зробити краще чи оригінальніше за інших. Пофантазуйте разом про «момент слави», якого варто прагнути.
Якщо дитина боїться стресу, переконайте його, що домашня робота як репетиція контрольної, тільки мама поруч. Потренуєшся — і буде легко. Якщо учень має сильні пізнавальні інтереси, важливо додати до уроків щось цікаве. Так, доведеться попотіти, розшукуючи додаткову інформацію. Але це не складніше, ніж воювати, заганяючи дитину за зошити. Якщо є дослідницький настрій, то школяру хочеться отримати особистий досвід. Його турбуватиме, як застосувати ці знання у житті, навіщо вони. Покажіть або знайдіть відео на потрібну тему. Ще краще – запропонуйте самому пошукати його та обговорити з вами.
Лайфхаки для учнів:
- Робити перерви
Дитина не може всидіти весь день перед екраном і поглинати інформацію, обов’язково треба пройтися, подихати свіжим повітрям, щоб не перевтомлюватися.
«В умовах дистанційного навчання, завжди існують дуже багато відволікаючих факторів. На практиці, я розумію, коли дитина починає втрачати інтерес до заняття, тому потрібно робити перериви між лекцією. Я ділюсь своїми історіями із життя, як правило захоплюю людину, яка мене слухає, іноді достаю музичний інструмент, що однозначно приковує увагу. Дуже часто застосовую жартівливу форму, щоб урок не здавався занадто нудним. Після цих всіх маніпуляцій через камеру, діти, як показує практика, чекають уроку знову», – прокоментував Владислав Шершньов, репетитор з історії та інформатики.
- Використовувати допоміжні картки
«Шпаргалки» насправді потрібні для того, щоб вони були завжди перед учнем та допомагав вивчити якусь складну інформацію. Але не радимо сподіватись на «шпаргалки» і списувати з них на контрольних.
«Я завжди кажу, що ви вчите мову для себе, а не для результатів тесту. Навіть якщо учень списує і знає де саме знайти відповідь, якщо він написав ці шпаргалки і витратив на це час, я абсолютно не проти. Я все дізнаюсь під час говоріння, адже його – не спишеш» – поділилася Марина Побережна.
- Розуміти мету навчання
Треба чітко окреслити чому важливо вивчати кожен предмет у школі. Якщо наявна мотивація – проблем під час навчання не виникне, а завдання вчителя – періодично нагадувати про неї.
Богдан Черненко, викладач онлайн-школи SkyEng, прокоментував цей лайфхак так:
«Увага тримається завдякі атмосфері, матеріалу, обговорення. У мене немає чіткого розподілу на «дитячий або дорослий» підхід, бо кожен з учнів вже розуміє, що і навіщо вчить».
Валерія Головачова
Як повідомляв сайт vikka.ua, Через хвилю «замінувань» черкаські учні навчатимуться дистанційно