додому Новини Максим Михлик: "Новий закон про вибори дозволяє щодня давати виборцям по пакетику...

Максим Михлик: "Новий закон про вибори дозволяє щодня давати виборцям по пакетику гречки" (інтерв'ю)

0

У жовтні черкащани знову переобиратимуть владу. За міського голову та депутатів міської, обласної та районної рад голосуватимемо за новими правилами. 6 серпня Президент України Петро Порошенко підписав новий закон "Про місцеві вибори". Відтепер кандидатами зможуть бути лише представники партій, а самовисуванці зникнуть. Зміниться і сам механізм потрапляння в ради: підтриманий на окрузі кандидат може так і не потрапити у владу. Бо кількість відданих за нього голосів буде меншою, ніж у його колег із партійного списку. Про "хитрощі" нового закону, а також про те, який бюлетень виборці отримають восени, в інтерв'ю кореспонденту vikka.ua розповів голова правління Черкаської обласної організації Комітету виборців України Максим Михлик.

 

– Розкажіть про найголовніші зміни, які відбудуться на виборах у жовтні, згідно з новим законодавством.

– На жовтневі вибори ми заходимо із зовсім новим законодавством, яке ще ніколи не було в Україні ніде застосовано. Це такий собі гібрид пропорційної і мажоритарної виборчих систем. Пропорційна, тому що висувати кандидатів тепер зможуть лише партії. Водночас кандидати будуть вести свою виборчу кампанію "по-старинці" – в мажоритарних округах. Це – найголовніша зміна. Ще одна – те, що до міськради тепер потраплятимуть тільки ті партії, що подолають 5 %-ий бар'єр. Зменшилася кількість депутатів десь на 20-30 %. Ще одна велика зміна – можливість відкликати депутатів і навіть міських голів, якщо вони не влаштовують своїх виборців.

– На скільки досконалим є цей закон і така система голосування?

– В експертному середовищі це не вважається якісним законом. І навіть члени ЦВК критикують його дуже сильно. Сподіваюсь, що це великий крок від старого дуже поганого законодавства через просто погане до більш якісного.

– Деякі експерти заявляли, що, вочевидь, за цим законом ми обиратимемо депутатів лише раз. А через два роки – знову за новим.

– А якщо воно справді нормально спрацює, до закону після виборів не буде суттєвих зауважень? Можливо, його застосовуватимуть і до парламентських виборів. З одного боку, це вигідно великим партіям і партійним лідерам, оскільки дає змогу зберігати контроль над своїми депутатами, а з іншого – це має вигляд таких собі відкритих списків. Тому що кандидат не просто йде по списку, а конкурує з іншими. Підтримка людей зможе зробити непрохідного кандидата депутатом.

Попит на жінок у Черкасах зросте
 

– Який вигляд матиме новий бюлетень?

– Бюлетень для виборців стане простішим. Він буде по виборах у кожну раду всього з однією галочкою. В бюлетені буде назва партії, в дужках буде прізвище однієї людини, яка очолює список, так звана "закрита частина списку". Традиційно, це буде лідер партії або голова обласного осередку. Це – та людина, яка точно потрапить в обласну чи міську раду у разі подолання партією 5 %-го бар'єру. Далі через тире буде прізвище великими літерами кандидата саме того округу, де він балотується. Тобто одна галочка означатиме голосування і за партію, і за конкретного кандидата водночас.

Під час підбиття підсумків визначатиметься, які з кандидатів у кожній партії отримали найвищий відсоток підтримки. Саме вони й потраплять у раду від цієї політичної сили. Хто набере менше – залишаться "за бортом". Кількість представників кожної партії в раді залежатиме від загальної підтримки партії на виборах у конкретному районі, місті чи області.

– Скільки налічуватимуть міська та обласна ради?

– Міська – 42 депутати, обласна – 84.

– Фактично в Черкасах зменшиться кількість депутатів, але збільшиться кількість округів? Оскільки раніше в Черкасах було 30 мажоритарних округів, а ще 30 депутатів проходило по списках.

– Не можна це називати мажоритарними округами, тому що буде така ситуація, що в одному районі взагалі не буде жодного депутата обрано, а в іншому – 2 чи 3 депутати, тому що в "партійному рейтингу" вони понабирають найбільше. Тобто округи носитимуть виключно технічний характер. Не буде такого, що виборці обрали конкретного депутата і вони з ним далі працюють. Скоріш за все, після виборів міська рада збереться і визначить, хто за кожен округ буде відповідати.

Раніше депутат був таким собі "завгоспом" на окрузі. У них дещо інше завдання
 

– Чи не призведе це до зменшення відчуття відповідальності з боку депутата?

– Більша відповідальність тепер покладатиметься на партії. І така система в нас уже була, коли в нас була пропорційна система у 2008 році.

Я не бачу в цьому великої проблеми. Тому що представництво "депутат-мажоритарний округ" у багатьох випадках робило навіть гірше. По-перше, створювався умовний підкуп, коли кандидат встановлював майданчик, купував гречку, і люди за нього голосують. З іншого боку, до депутата дуже багато зверталося людей, які просили матеріальної допомоги. Тобто депутат робив не те, що має (тобто не працював заради всього міста), а був таким собі "завгоспом" округу. Цього не повинно бути. У депутатів дещо інше завдання.

Тепер "закріплені" депутати будуть більше моніторити потреби виборців і вносити необхідні зміни до бюджету. Принаймні в ідеалі має бути так.

 

– Чи помітили ви вже зміну роботи партій у Черкасах у зв'язку з ухваленням нового законодавства?

– Не можна сказати, що партії чекали, коли ухвалять новий закон про вибори. Серйозні партії, що мають шанс подолати 5 %-ий бар'єр, активно почали готуватися до виборчої кампанії вже давно. Насамперед вони опікувались вирішенням господарських питань: змінили керівника осередку, вигнали людей, які непотрібні, зняли новий офіс тощо. На початку літа вже було зрозуміло, яке буде законодавство, тому вони готувались саме до такої кампанії.

Зараз уже почався активний пошук кандидатів на округи, тому що тепер від кандидата на конкретному округу залежатиме рейтинг усієї партії. Тепер партіям потрібні такі мажоритарники, які можуть провести потужну кампанію, мають авторитет, ресурси, які є загальновідомі. Бажано, щоб це ще й була жінка, оскільки жінок у списку має бути 30 %. Тому зараз ми бачимо на бігбордах такі собі конкурси талантів із закликом "Приєднуйтесь до нас!"

Закон має і зворотній бік. Тепер і кандидати, які раніше були самовисуванцями, шукають собі великі серйозні партії, які точно подолають 5 %-ий бар'єр.

Відкликання депутатів може використовуватись з маніпулятивною метою
 

– Але хіба сильних мажоритарників шукають на бігбордах?

– Я думаю, що ближче до висунення почнуться паніки, тому що не можна знайти 42 мажоритарників для кожної партії. У нас є близько 10 партій, що мають шанс потрапити в міську раду. 420 таких людей у місті точно немає. Тому партії шукають, телефонують, домовляються… Ближче до реєстрації, може, і гроші почнуть пропонувати. Особливо – жінкам. Тому я раджу жінкам не поспішати ставати кандидатами від конкретної партії, а так ходити, мнутися, набивати собі ціну (посміхається).

– Гадаєте, в місті справді виникнуть проблеми із пошуком жінок для висунення?

– Активних, яскравих, харизматичних і тих, які хочуть стати депутатами, жінок справді мало.

– Як ви загалом ставитеся до нової норми, згідно з якої у списку має бути не менше 30 % жінок?

– Існує така європейська традиція, що жінок має бути стільки. Проте в Україні ніколи це не було проблемою: що жінки не активні, тому що їх пригнічували. У нас навпаки. Можна навіть згадати історію: коли чоловік ішов козакувати, кудись у похід, то жінка залишалась керувати всім домом. І навіть після повернення чоловіка вона залишалась господинею. Можна було штучно цю норму й не запроваджувати. Якщо жінка хотіла, вона й раніше скрізь могла пробитися. Щоправда жодного покарання за невиконання цієї норми в законі немає…

– Як оцінюєте норму відкликання депутатів і міського голови?

– Це погана ідея з точки зору Комітету виборців України. Це не є нормальною загальньоєвропейською нормою, коли депутата можна відкликати. Депутата обрали – він має чотири роки працювати. Це нормально. А якщо депутата обирають, і він знає, що його можуть відкликати, це створює певний тягар над депутатом. Він намагатиметься робити не гарні речі з дальнім прицілом, а думати, як не розчарувати виборців.

Крім того, в законі так прописано, що сама партія може відкликати депутата. Від цього виростає ще більша залежність кандидата від партії. Якщо він голосуватиме врозріз із партією, матиме свою думку, його можуть відкликати.

Така норма використовуватиметься більше маніпулятивно, аніж так, як планувалось. З позитиву: в законі прописано, що відкликання може відбутися тільки за рік після того, як людина стане депутатом.

– Якою є сама процедура відкликання?

– Має зібратися ініціативна група, яка збирає підписи, надає їх у територіальну комісію, вона дозволяє, і протягом певного періоду потрібно зібрати підписи жителів округу, де депутат обирався. Збирати підписи – це не дуже складно. Можна пройтися з гречкою і "зняти" якогось депутата.

– До речі, щодо гречки. Підкуп новий закон унеможливлює?

– На жаль, ні. Законом передбачено, що кандидатам дозволяється надавати допомогу виборцям на певну суму, яка не перевищує 5 % мінімальної заробітної плати, приблизно 50-60 грн. Тобто, якщо партія дасть пакет гречки і помістить там свою партсимволіку – це не вважатиметься підкупом. Якщо ти кожен день носиш виборцю по пакетику гречки – це дозволено законодавством.

 

Про шанси проходження партій у міську раду Черкас, читайте у другій частині інтерв'ю з Максимом Михликом згодом на сайті vikka.ua

 

Єлєна Щепак, vikka.ua

 

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Exit mobile version