додому Новини Черкащина Естонські мас-медіа в умовах російської пропаганди: український погляд

Естонські мас-медіа в умовах російської пропаганди: український погляд

0

Ми продовжуємо розповідати про естонський досвід євроінтеграції в межах проекту "Точне відображення Угоди про асоціацію Україна – ЄС в українських медіа". Нагадаємо, нещодавно група українських регіональних журналістів, серед них – і редактор ТРК "ВІККА", відвідала Естонію. Про естонські ЗМІ та інформаційні вподобання тамтешніх глядачів піде мова у сьогоднішньому матеріалі.

Андрес Джуссаар – проректор із творчої діяльності та співпраці, доцент кафедри Media Policy, керівник відділу вивчення медіа та комунікації в балтійському кіно, медіа, мистецтвознавстві та комунікації Талліннського університету. В 90-х він був одним із перших членів приватного телевізійного каналу RTV та став генеральним директором комерційної телерадіокомпанії TV3. Також працював редактором на естонському каналі Tele2. У 2000-2012 очолював Раду Естонського Громадського Телерадіомовлення. 

"У 90-ті ми почали створювати своє ТБ, яке ґрунтувалося на системах ліберальної демократії та вільного ринку. Все, що було в Радянському союзі, було неякісним, – розповідає Андрес. – Тогочасні правлячі партії в Естонії вірили, що все, що йде зі США, – необхідне".

У свій час Андрес Джуссаар – один із тих, хто першим перейшов на комерційний телеканал. Пригадує, яким був процес переходу:

"В багатьох були побоювання, що західні і східні магнати куплять естонські інформаційні ресурси і впливатимуть на політику ЗМІ. Свого часу (1998-1999рр.) Швеція, Норвегія, Фінляндія принесли капітал в мас-медіа Естонії. І певний час більшість телеканалів належали іноземцям. Зараз вони пішли з ринку і тепер естонці є власниками свого телебачення". 

Джуссаар згадує ще одне тогочасне побоювання, що державні структури будуть дарма витрачати кошти. Водночас місцеве населення прагнуло захистити естонські традиції, культуру, мову й економіку, хотіло будь-що зберегти автентичність. Естонці завжди намагаються захистити себе і відкрити світу свою країну.

"Для Євросоюзу головне в інформаційній політиці – це свобода вираження, – продовжує Андрес. – Вважаю естонські медіа ліберальними, адже свої послуги ЗМІ надають згідно Директив ЄС – так званих нормативних документів, які єдині для всіх країн об’єднання. Є кодекс журналістської етики. Я вважаю, що Естонія займає високі позиції щодо свободи слова".

В 2010 році естонці перейшли на цифрове мовлення. Загалом, в країні працює 369 телевізійних каналів, включаючи 352 іноземних. З них 159 – російськомовні, а 26 транслюються державною, естонською мовою.

"У 2014 році в нас вперше заговорили про медіа-війну та про те, з яких ресурсів населення країни бере інформацію, – розповідає Андрес Джуссаар. – Завдяки дослідженням визначили, що і для естонців і для не естонців найбільш важливими є новини. Тільки естонці дивляться їх на державних каналах, а не естонці в основному беруть інформацію з російського телебачення. В Естонії проживає 300 тис. російськомовнихгромадян. І хоча в нормативних документах прописано, що державні канали мають свій контент робити виключно естонською, в 2015 році був створений державний російськомовний канал. 5 млн. євро спрямували на його створення. В чому його унікальність? В першу чергу, це локальний канал з місцевими новинами, у телешоу запрошують тутешніх жителів, багато уваги приділяють естонським традиціям та культурі. Чимало було розмов з приводу російської мови в ефірі. Зокрема про те, чи не значить, що статус російської підвищено, якщо державний канал транслює цією мовою. Ще один ргумент не на користь цього мас-медіа – буцім в Естонії немає професійних журналістів, які працюють для російськомовних. Важко конкурувати з багатьма російськими каналами".

Ще один візит, цього разу до Естонської Громадської Телерадіомовної Компанії -ERR та зустріч із Анваром Самостом допоміг зрозуміти, як працюють естонські телевізійники. 

Анвар Самост — журналіст та політик. Більше 16 років працював у таллінський редакції новинного агентства Baltic News Service (BNS). Також працював в естонських виданнях Postimees та Hommikuleht. Нині є заступником голови редакції новин Естонської Громадської Телерадіомовної Компанії (ERR). ERR створена 2007 року об'єднанням Естонського радіо та Естонського телебачення. Телекомпанія є членом Європейського союзу телерадіомовлення. 

"На ERR працює 700 чоловік, половина з них – на телебаченні. Решта – на радіо та на онлайн-порталі. Бюджет ERR – 35 млн. євро на рік, майже 60% з них – це заробітна плата. Середня зарплата журналіста в нас 1600 євро на місяць, – розповідає Анвар. – В редакції новин працює 70 людей. Працюють 3 закордонні журналісти в Брюсселі, Вашингтоні та Москві. Ще є 9 кореспондентів по Естонії, які ведуть прямі включення. Найбільш рейтингові – "Новини" (європейські й національні). Їх дивляться 320 тисяч глядачів. Спеціальний пристрій на телевізорі кожного естонця визначає, які програми, коли і як довго дивляться. Як показують рейтинги, багатьох глядачів цікавлять також спорт і політика. В Естонії політики не втручаються в зміст новин. Немає замовних програм і платних матеріалів. Також журналісти роблять розслідування, різні ток-шоу, розважальні програми. На ERR зовсім немає реклами". 

Матеріали публікуються в межах проекту "Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа". Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора(ів).

Продовження буде…

Раніше сайт vikka.ua писав, як Естонія стала digital country. 

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Exit mobile version