На професійно-технічну освіту чекає реформа. Загальнодержавна концепція розвитку ПТО передбачає оновлення застарілої матеріально-технічної бази, розроблення нових державних стандартів підготовки робітничих кадрів. Усе для того, щоб українці нарешті зрозуміли, що бути муляром чи зварювальником – не гірше, ніж юристом чи економістом. Наразі ж у Черкаській області на 1 учня ПТУ припадає аж 6 студентів ВИШів. Тож, найголовнішим завданням у реформуванні ПТО, на думку освітян, є питання підвищення престижу робітничої професії.
Валерій сьогодні освоює будівельну спеціальність. Зокрема вчиться на муляра та газозварювальника. Майбутня професія хлопцеві до вподоби. Говорить: учитися цікаво.
Валерій, учень ПТУ: «Мені брат порадив старший, краще, говорить, іди на робітника, економістів сьогодні багато, а це – найбільш оплачувана професія. Мрію побудувати Будинок культури і т.д.».
Розділяє мрію Валерія і його товариш Іван.
Іван, учень ПТУ: «Мені цікаво було, як створюють будинки, із чого їх роблять. Я хотів це знати, от і вчусь. Після закінчення навчання мене забезпечать роботою».
Утім, мрії цих хлопців поділяють далеко не всі молоді черкащани. У муляри та будівельники молодь йде неохоче. Останнім більше до вподоби елітні професії, як-то перекладач чи економіст.
Саме тому на Черкащині на 575 студентів ВИШів усього 92 учні ПТУ. Це на 10 тисяч населення. Відповідно, на 1 учня професійно-технічного навчального закладу припадає аж 6 студентів ВИШів. Як підвищити престиж робітничих спеціальностей, постійно думають і керівники ПТУ, і посадовці. Перші кроки – залучення до співпраці партнеріві проведення конкурсів.
Валентина Молоцило, директор Черкаського ПТУ № 15: «Зараз черкаська фірма звернулася до нас і хоче з нами співпрацювати. Вони виготовляють утеплені плити для облицювання фасадів. Таким шляхом ми пішли, щоб наш заклад розвивався».
Іван Шарапа, начальникголовного управлінняосвіти та науки Черкаської ОДА: «У минулому році ми започаткували проведення конкурсу «Робітнича професія». Щороку учні ПТУ за підтримки майстрів, викладачів, батьків виготовляють різноманітні профорієнтаційна матеріали, які можна надалі використати в організації профорієнтаційної роботи».
Освітяни впевненні: найголовніший недолік ПТУ – застаріла матеріально-технічна база та кадрові проблеми.
Іван Шарапа, начальникголовного управлінняосвітита науки Черкаської ОДА: «Заробітна плата майстрів виробничо-навчальної практики дуже різниться від зарплати робітника, який приходить на виробництво. Ця різниця – кілька разів».
Окрім того, роботодавцій самі не надто зацікавленів підготовці робітничих кадрів. Вони хочуть мати кваліфікованих робітників, але не вкладаючи при цьому жодної копійкив їхню підготовку.
Олександр Горобець, директор Черкаського професійного автодорожнього ліцею: «Роботодавці за великої потреби робітників беруть на роботу, але при цьомув них низькі заробітні плати, нелегальне оформлення, відсутній соціальний пакет. Усе це спонукає наших випускників шукати роботу за кордоном».
А отусільській місцевості ПТУ через брак студентів узагалі приречені на закриття.