Новації у сфері освіти продовжуються. Не встигли школярі звикнути до дванадцятирічного терміну навчання, як знову повернули одинадцятирічне. Та на цьому сюрпризи не закінчились. Тепер дітям доведеться обов’язково проходити ще й дошкільне навчання. Останнє планують організувати при дитсадках. Там будуть створені так звані «нульові» класи для дітей віком п’ять років.
Українські школярі можуть радіти – в Україну знову повернулася «одинадцятирічка». Особливо вітають новину дев’ятикласники. Адже, щоб уникнути дванадцятирічного терміну освіти, більшість з них планували продовжити навчання у технікумах чи коледжах.
Наталія, мати дев’ятикласника: «Мы планировали уходить, т.к. пугало, что еще 3 года ему предстоит учиться».
Іван Шарапа, 1-й заступник начальника ГУ освіти і науки ОДА: «У цьому році збільшилась кількість випускників на базі 9-х класів, які вирішили продовжити навчання у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, ПТНЗ».
Кількість бажаючих вчитися у цих навчальних закладах удвічі більша, порівняно з минулими роками. Так, наприклад ліцензований обсяг прийому до Черкаського політехнічного технікуму за 9-ма напрямками – 360 осіб, а потенційних студентів уже з півтисячі.
Дмитро Галат, директор Черкаського політехнічного технікуму: «Дев’ятикласників, за нашими прогнозами, якщо враховувати те, що в нас вже другий потік підготовчих курсів, налічується десь 500».
Неля Пархоменко, член приймальної комісії: «Ми відмічаємо великий наплив. Прийому абітурієнтів ще не було, але зацікавлених багато цього року».
На переконання освітян, повернення до 11-річного терміну навчання дещо змінить ситуацію.
Дмитро Галат, директор Черкаського політехнічного технікуму: «Верховна Рада прийняла закон, то я думаю, що ажіотажний наплив трошки зменшиться».
Скасуванню 12-річного навчання радіють і батьки.
Наталія, мати дев’ятикласника: «Мой ребенок теперь будет учиться на год меньше. По логике вещей, мой ребенок заканчивал бы школу в 19 лет. У меня в 19 лет другой родственник женился уже».
Юлія: «Дівчатка в нас швидко розвиваються, виходять заміж, і що будуть зі школи прямо заміж виходити? Їм же ще вчитися, професію здобувати. Тому я вважаю, що це добре».
Однак, не все так просто. Стара-нова система освіти передбачатиме збільшення програмного навантаження, а також впровадження обов’язкової дошкільної освіти. Так, малеча вже з 5 років повинна буде відвідувати нульові» класи при дитсадках. Таким чином, один рік дошкільного навчання та 11 років навчання у школі фактично зберігає в країні дванадцятирічний термін навчання. А введення дошкільної освіти вимагатиме створення неабияких умов: сьогодні у місті діють 53 дошкільні заклади, впровадження обов’язкової освіти потребуватиме збільшення їх кількості. Крім того, доведеться попрацювати над розробкою нових стандартів, програм, навчальних планів, дидактичних посібників та підготувати до таких нововведень вихователів. Іншою проблемою є підготовка самих дітей до раннього шкільного навчання, а це вимагає готовності до нового спілкування, субординації стосовно дорослих та почуття товариства стосовно однолітків. Не менш важливою є програма, за якою навчатимуть малечу. Вона повинна бути продуманою і жодним чином необтяжливою.
Наталія Лащенко, зав. дошкільним відділенням, черкаська дитяча лікарня №1: «Звичайно має бути розроблена чітка програма. Щоб це не було тяжко дітям».
За словами лікаря, діти до 6 років ще не здатні до повноцінно сприймати шкільний матеріал, а тому учити їх слід виключно у формі гри.
Наталія Лащенко, зав. дошкільним відділенням, черкаська дитяча лікарня №1: «Якщо з ними в ігровій формі це робити – їм це неважко. А якщо посадити за парту звичайну і він повинен навіть півгодини сидіти за нею, то цього п’ятирічка не витримає».
Такої ж думки і дитячий психолог.
Наталія Цикунова, дитячий психолог Черкаського центру раннього розвитку дитини «Кроха»: «Больше пяти минут ребенок удерживать внимание не может. Просто такова данность. И если будешь его заставлять – это нулевой вариант».
Наталія Бажина, викладач англійської мови: «Увага втрачається дуже швидко: 5 хвилин і все – треба з ними бігати танцювати».
Тож до семи років не варто цілеспрямовано навчати дітей читати, писати та рахувати: це може призвести до дезадаптації, хронічного стресу та погіршення загального стану здоров’я. Однак, якщо до організації шкільного навчання підійти з розумом, кажуть психологи, то результат буде позитивним – організованіші, розвиненіші та краще підготовлені до школи діти.
Наталія Цикунова, дитячий психолог Черкаського центру раннього розвитку дитини «Кроха»: «Мы должны социально развивать своих детей и я согласна с тем, что дети в обязательном порядке, с 5 лет, год должны адаптироваться перед школой в детском саду».
Батьки до цієї освітньої новації ставляться по-різному.
Валерій: «Это будет давать им развитие и в будущем они будут людьми успешными, потому что заложено будет изначально позитивное воспитание».
Олена: «Я вважаю, що це дуже рано. Діти, в принципі, в 5 років не готові до школи. Це по дитині видно. Думаю тяжко їм буде вчитися. Вони в 5 років трошки по-іншому розуміють, що від них хочуть».
Ольга: «Ні, діти вони нормально все сприймають. Вони і читають в цьому віці і все –це все нормальною. Інше діло, коли воно обов’язково – то це не всім подобається».
Новинок освітнього законодавства багато, а ось чи приживуться вони на практиці – покаже час.