Дорога дорога. Новий рік зустрів жителів сіл, що довкола Черкас, новими цінами на проїзд. Віднині, щоби дістатися на роботу чи навчання в місто, селянам доведеться викласти кругленьку суму. Офіційно з 18 грудня проїзд приміським і міжміським транспортом здорожчав. Таке рішення ухвалили в обласній адміністрації, спираючись на розрахунки перевізників. Розрахунки ж пасажирів говорять про одне: дорога на роботу доведе їх до банкрутства. Продовження теми в сьогоднішньому спеціальному репортажі.
Пасажирка: «Зарплата не піднялася, бензин наче на місці, а підняли ж ціни».
Пасажирка: «Как же не возмущаются? Бензин не подорожал, в городе проезд не подорожал, а в селе подорожал. Куда это годится? Тем более в селе работы меньше, чем в городе».
Вікторія, кондуктор: «Ви знаєте, люди бувають різні, а деякі кажуть: «А чого не 4? Оце морочать голову із 25 копійками».
Перевізники «морочать» голову жителям сіл, що межують із Черкасами. Відстань до обласного центру найменша, відповідно і тариф найнижчий – 3.75. Далі – гірше. Ірина Бодяненко щодня їздить на роботу до Черкас із Сагунівки. За 30 кілометрів дороги сплачує віднині 11 гривень. І це не враховуючи пересувань міським громадським транспортом.
Ірина Бодяненко, жителька с. Сагунівка: «Теперь будет обходиться 600 грн. при зарплате 1200-1500. И на что нам жить?».
Із цим питанням разом із односельцями жінка неодноразово зверталася до районної влади. А за останній тиждень по відповідь вже втретє приїхала до обласної адміністрації.
Ірина Бодяненко, жителька с. Сагунівка: «Год назад у нас проезд был 7 грн., а стал 8.50. Мы еще тогда говорили, что цену подняли незаконно. Худяки от нас на расстоянии 4 км. Им подняли с 6 грн. до 7. То есть всем подняли на 50 коп., а нам подняли сразу на 1.50».
Світлана Кузнєцова, жителька с. Сагунівка: «Скажіть, будь ласка, за якою калькуляціэю, я б хотіла звернутися до директора «ПМК-216», розраховували собівартість проїзду? Чому Сагунівка мусить перекривати всі їхні витрати + дохідну частину?».
Відповіді на це питання в перевізників марно шукала і знімальна група ВІККА-НОВИН. Жоден із них не погодився прокоментувати здорожчання на камеру. Хоч саме вони ініціювали та розраховували нові тарифи.
Микола Дубина, заступник начальника управління розвитку споживчого ринку головного управління економіки Черкаської ОДА: «Протягом минулого року та попереднього неодноразово зверталися перевізники з наданням відповідних розрахунків, що попередній тариф – 22 копійки за 1 км – збитковий».
Після аналізу розрахунків в обласній адміністрації дійшли висновку, що вимоги перевізників економічно обґрунтовані.
Микола Дубина, заступник начальника управління розвитку споживчого ринку головного управління економіки Черкаської ОДА: «Якщо говорити про причини, то варто зазначити, що тариф не переглядали з 2009 року. Паливно-мастильні матеріали у вартості перевезень складають понад 60%, а їхня вартість за ці три роки зросла майже на 70%».
Крім того, більш аніж на половину подорожчав ремонт автобусів, левова частка яких і без того на ладан дихають, жаліються вже водії та кондуктори.
Водій: «Машина ламається кожен рейс, заправляємося щодня на 700-800 грн. соляркою».
Зі свого боку чиновники виправдовуються: мовляв, по Черкащині ще не найкусючіші ціни, порівняно з іншими регіонами України.
Микола Дубина, заступник начальника управління розвитку споживчого ринку головного управління економіки Черкаської ОДА: «Для прикладу: у Вінницькій області 26 копійок за кілометр, у Дніпропетровській – 27. Там готують проект про 36 копійок за кілометр».
Порівняно із селянами, у більш вигідній ситуації нині містяни. Дорогими, але стабільними лишаться ціни в міському громадському транспорті.
Андрій Наумчук, начальник управління вуличної інфраструктури МВК: «На сьогодні жоден із перевізників не звернувся до нас із пропозицією збільшити тариф. Тому поки що жодних підстав для збільшення немає».