додому Лонгріди Культурний локдаун

Культурний локдаун

0

Культурний локдаун

Як у карантин виживає індустрія розваг

Онлайн-фестивалі і виставки, автомобільні концерти та виступи на ігрових серверах, шоу віртуальної реальності, відео-кліпи із жорсткої самоізоляції… До чого тільки не вдавались артисти в Україні від початку антикоронавірусного карантину. Вже майже рік вірус Covid-19 не лише в нашій країні, а й усьому світу,вносить корективи у життя і, здається, не дуже збирається відступати.

Черкаська сфера культури не стала винятком – місцеві митці та організатори борсаються у тих можливостях, у яких опинились через світову пандемію і заборони й обмеження на державному рівні. При цьому намагаються тримати високий рівень івентів, аби хоч якось балувати глядача і слухача, які вже знудились у карантинному «ув’язненні» і скучив за живою музикою, яскравими дійствами та насиченим дозвіллям.

Концерти

Денис, Настя та Марина – молода команда організаторів з Черкас. Саме завдяки запалу й старанням цієї трійки у місті проходить «Гайда Фест» та безліч інших заходів: від зустрічей з письменниками та громадськими діячами до концертів відомих виконавців. Спілкуємось із ними також за карантинними вимогами – онлайн.

Цієї осені команді «Гайда» вдалось практично неможливе: організувати в місті за два дні одразу три концерти гурту «Антитіла». Спочатку їх мало бути два – у березні: один за повним солд-аутом, ще один – додатковий, на нього встигли продати половину квитків. Але потім стався карантин. І разом з ним почались перенесення: на квітень, на червень. Зрештою, усе відбулось у жовтні.

Команда "ГайдаFest": Настя, Денис, Марина

«Головна проблема в тому, що дати треба було підібрати так, аби це були вихідні, адже нам треба було провести один з концертів о 17:00, та щоб два дні поспіль було вільне приміщення у ПК «Дружба народів». Ну і, звісно, щоб це було зручно логістично для гурту, адже вони одночасно переносили десятки концертів. Основний виклик – проінформувати власників квитків про перенесення концертів, пояснити у який день та час їм приходити. Якщо основний концерт з повним проданим залом ми просто розділили та парні та непарні ряди, то додатковий концерт був проданий на половину. Ми вирішили не «допродавати» іншу половину зали, могли б не встигнути та довелось би робити 4 концерти. Тому довелось пересаджувати близько 500 людей «вручну» на нові місця. Результатом ми залишились задоволені, адже не було особливих проблем в дні подій, а більшість людей таки прийшла на концерти, хоч ми й переймались,що багато хто просто не дійде».

Ден

Настя

«Ми переносили концерти три рази, відповідно до всіх змін, пов’язаних із карантином. І найбільшим викликом для нас було проінформувати про зміни усіх людей, які вже придбали квитки; змінити розсадку залів, відповідно до карантинних вимог. Всі півтори тисячі гостей ми «пересаджували» вручну, змінюючи план розсадки. Нам важливо було створити умови із найменшими втратами комфорту для відвідувачів. Зрозуміло, що реалізувати було це майже неможливо. Втім це забрало найбільше нашого часу і ми можемо впевнено сказати, що зробили все від себе можливе, аби концерти відбулись».

«За масштабами ми порівняли б проведені концерти гурту «Антитіла» з організацією фестивалю: кількаденна подія, близько півтори тисячі відвідувачів та, що найголовніше – тривалий процес підготування. У нас він продовжився саме через карантинні вимоги, дотримання яких ми мали забезпечити.

Основний концерт, квитки на який розкуплені були ще до карантину, ми розділили за рядами. Такий алгоритм був легко зрозумілий для відвідувачів, тож запитань виникало мінімум. А от складність з додатковим концертом полягала у тому, що не було ідеальної формули, за якою автоматично можна розсадити пів залу (як у випадку з основним), тому ми були вимушені змінювати місце кожного придбаного квитка окремо, і врешті, вже перед концертом вирішувати всі конфліктні ситуації з відвідувачами».

Марина

Втім, «Антитіла» – не єдиний вдалий карантинний досвід команди.

«Ми провели в серпні квартирник Жені Галича, але перенесений з квітня на жовтень концерт O.Torvald гурт вирішив скасувати разом з більшістю міст туру. Цієї зими таки не буде зимового фестивалю «ГайдаFest». Але ми отримали досвід авто-концерту «Без Обмежень», квартирника в KIMbar та «марафону» з «Антитілами».

Ден

Настя

«Карантин дав зрозуміти дві речі. Перша: планування – це класно, але в такі нестабільні часи це складно. За рішенням гурту О.Торвальд, нам довелось скасувати концерт у Черкасах, через посилення карантину ми перенесли концерт гурту «Фіолет». Кілька заходів і концертів ми так і не встигли анонсувати і відклали до кращих часів.

Друге, що ми зрозуміли: адаптивність – наше все. Це дуже важливо – адаптуватись під нинішні умови і не давати задню. Провести три концерти замість двох – окей, думати над онлайн-форматами – добре. В таких умовах опинилась вся індустрія».

«Я вже не пам’ятаю, як було до карантинних заходів. Коли будь-що плануємо зараз – за замовчуванням враховуємо забезпечення всіх карантинних вимог. І лише після, можемо вирішувати чи відбудеться той чи той захід. Такі сьогодні реалії».

Марина

Найгірше, кажуть у «Гайда»-команді, це збитки, від яких потерпає культурна індустрія через скасування або перенесення подій. Через це організатори, відвідувачі та їхні кошти взагалі «зависли» в очікуванні до 2021 року. Порахувати ж збитки, як фінансові, так і моральні, для івент-сфери поки складно. Адже незрозуміло, наскільки все затягнеться і як швидко галузь зможе повернутись до звичного формату заходів. Нині немає навіть мінімального звичного графіку подій: подієва індустрія вже втратила два концертних сезони і літній – фестивальний. Однак усі представники сфери сподіваються, що вихід з культурного нокдауну буде швидким та насиченим на події й новини. Головне – дочекатись, коли це буде безпечно й стабільно. Хоч і визнають: повернуться до роботи не всі, багато представників культурної індустрії кардинально змінив профіль своєї діяльності.

«Для артистів, так само як і для івент-менеджерів, є стресовою робота в таких умовах. «Виживає» лише той, хто зміг адаптуватися, та для когось такі заходи стали неабияким креативним поштовхом. З’явилася купа нових форматів та колаборацій, про які за звичних умов ніхто б не думав: вертикальні концерти, виступи на непередбачуваних локаціях, трансляції на всеможливих платформах. Щоправда, це лише один бік медалі. На звороті – фінансові втрати, збитки яких зазнала абсолютно вся івентова сфера: як артисти, так і підрядники, що забезпечують роботу галузі – техніки-освітлювачі, звукорежисери, прокатники, рекламники, стилісти та інші».

Марина

Ден

«Споживач зараз «на карантині» і в більшості не готовий платити за квиток, адже не вважає це першочерговою потребою і боїться ризику скасування чи перенесення подій. Продажі дуже впали, зацікавити можна хіба особливим форматом. Музиканти дуже чекають коли можна буде зустрітись з прихильниками та повернутись у звичний режим… Виберемось і все переживемо, головне, щоб люди повернулись на концерти та брали квитки на події».

Планувати нові події зараз досить ризиковано, кажуть організатори. Особливо на зиму, коли послаблень карантинних обмежень годі й чекати. Тому особливі надії покладають на весну й літо, коли точно можна буде проводити open air події.

«Тому ми подали три проекти на Громадський Бюджет міста і плануємо їх реалізувати влітку наступного року. Це ГайдаFest-2021, зліт автостоперів та відкриті діалоги з лідерами думок. Наразі спрямовуватимемо креатив і ідеї на масштабування когорти прихильників та рекламування проєктів.

Хочемо вірити, що влітку на свіжому повітрі такі заходи можна буде безпечно проводити. Або ж переводити ці події в онлайн-формат».

Настя

Театр

Черкаський обласний академічний музично-драматичний театр імені Шевченка з випробуваннями зустрівся ще задовго до початку карантину: п’ять років тому його сцена була знищена вогнем. Винних у пожежі досі не знайдено, ремонтні роботи у будівлі тривають роками, владці щоразу озвучують нову дату відкриття відбудованого театру, а самі театрали, аби радувати глядачів новими і вже улюбленими виставами з репертуару, вимушені працювати «в наймах» – на сцені місцевого будинку культури імені Івана Кулика або Центру дитячої та юнацької творчості.

Незважаючи на це, черкаський театр став першим в Україні, хто вийшов із жорсткого карантину одразу великою прем’єрою – виставою В’ячеслава Жили «Контрабас розбушувався». Саме нею, з на третину заповненим залом, але повною емоцій глядачів, тут закривали театральний сезон. У вже згаданому будинку культури ім. Кулика створили максимально безпечні карантинні умови, зокрема, й з дотриманням дистанції.

Тоді своїми враженнями про прем’єру в умовах карантину ділився і автор п’єси, покладеної в основу постановки, драматург Олександр Володарський:

«Щастя є, якщо навіть у важкі часи можна приїхати на постановку власної п’єси. Бо ковід згине, а театр – вічний».

Так само – карантинно, але творчо у черкаському театрі відкрили і новий сезон.

«Усі працівники, окрім акторів, які знаходяться на сцені, перебувають у рукавичках, в масках, у фойє стоять засоби для дезінфекції. Ми садимо глядачів через 3-4 місця, для цього ми розробили спеціально новий план зали».

Роман Бурлаков, заступник директора Черкаського театру

Такий розподіл глядачів у залі, звичайно, впливає на можливість прийняти всіх охочих насолодитись мистецтвом Мельпомени. Додав жару ще і запроваджений Кабміном карантин вихідного дня. У вихідні, коли спраглий на культурні події глядач міг прийти до театру з родиною, урядовці дали йому змогу ходити хіба супермаркетами й аптеками.

Втім, навіть у таких умовах театрали продовжують творити і просять своїх прихильників про підтримку і присутність на виставах.

«Черкаський театр сумлінно виконує постанову КМУ попри болючість наслідків. За роки введення карантинів у людей відпрацювався рефлекс, який вселяє страх перед закладами культури. Вже так залякали відвідувача, що він впевнений: всі віруси, бактерії плодяться тільки в глядацьких залах.

А у нас безпечно! Ми неухильно намагаємось дотримуватись всіх вказівок і постанов. Маски, антисептики, рукавички, соц. дистанція – все є і все враховано. Ми потребуємо вашої підтримки. Ми того варті».

Роман Бурлаков, заступник директора Черкаського театру

Конкурси

Виживати, продовжуючи творити, доводиться не лише «акулам» місцевої культури. Адже черкасці мають потребу не тільки у відпочинку, а й у самореалізації. То ж, попри карантинну ізоляцію, в Черкасах відбуваються і різноманітні конкурси.

Так, вперше в місті відбувся конкурс краси серед дівчат на інвалідних візках «Без обмежень». Участь у ньому взяли красуні з усієї області. Щоправда, проведення самого заходу довелось заганяти під певні рамки саме через обмеження – карантинні. Підлаштовуючись під них, організатори вирішили відмовитись від оцінювання журі в залі. Натомість – оголосили інтернет-голосування. Адже саме ініціатива користувачів Мережі у обговоренні подібного змагання і надихнула організаторів провести його в Черкасах.

Для семи фіналісток, які були обрані у онлайн-голосуванні, усе конкурсне дійство тривало два дні, програма яких була максимально насиченою для них. Упродовж цих днів дівчата проходили майстер-класи з акторства, ораторського мистецтва, хореографії, зустрічались із відомими черкащанами, письменниками та митцями. Окрім того красуні потрапили до рук професійних б’юті-майстрів, які чаклували над їхніми сценічними образами.

У фіналі ж – показували усе, чого навчились за ці дні: дефілювали у вечірніх сукнях і в національному одязі, представляли на розсуд глядачів візитку, виконували парний танець з партнерами.

Усі фіналістки виявились настільки творчими, талановитими та креативними, кажуть організатори, що обрати одну переможницю не змогли. Тож у 2020-му в Черкасах обрали одразу три «Міс Без обмежень», дві перших «Віце-міс» і дві другі «Віце-міс».

Одна із трьох дівчат, які отримали перемогу, – Юлія Михно з села Мельники Чорнобаївського району. Для дівчини цей конкурс – не перший, у 2018 році вона вже брала участь у всеукраїнській першості серед красунь на інвалідних візках у місті Краматорську. Там вона також стала переможницею. То ж цьогоріч перед виконанням конкурсних завдань хвилювання майже не було.

Нині ж дівчина радіє, що конкурс дістався і рідної Черкащини. Каже:

«Багатьом дівчаткам потрібен стимул і поштовх. Бо багато хто боїться зробити цей крок, а такі конкурси розкривають в тобі жінку, розвивають твої можливості і розширюють коло спілкування. Деякі дівчата проживають у селі, де немає доступності. А такі конкурси об’єднують, дають нові поштовхи і можливості».

Позмагатись у вправності на подіумі змогли цьогоріч і сивочолі красуні. Для них Черкаський територіальний центр надання соціальної допомоги провів конкурс краси для жінок старшого віку «Файна пані». Вік учасниць стартував від 60 років. Найстаршій – трохи за 80. Глядацька зала, яка зібрала вболівальників пані, також заповнена на третину. Усе – знову ж таки, з дотриманням основних карантинних норм. Втім, попри усі коронавірусні перепони на шляху до реалізації «Файної пані-2020», і учасниці, і організатори налаштовані оптимістично. Адже подібні заходи, кажуть, неабияк стимулюють радіти життю і не зважати на негатив.

Учасниці продемонстрували свої вміння у трьох конкурсних етапах: дефіле у вишиванках, домашньому завданні, де на допомогу бабусям прийшли їхні онуки, і у виході у вечірніх сукнях.

«Жінка прекрасна у будь-якому віці. А з часом до краси додається ще й розум, елегантність, таланти. Наші учасниці це, власне, й демонструють. Вони всі налаштовані на перемогу і ми їм допомагаємо, як можемо. Хочеться, щоб кожна з них посіла перше місце», – розповідає директорка територіального центру Альона Щербак.

Втім переможницю таки обрали одну. Решта ж «файних пані» також отримали відзнаки.

Коли Covid-19 відпустить світ – невідомо. Спрогнозувати це не можуть навіть учені. То ж ми маємо навчитись жити і працювати в нових для умовах. І відпочивати також. Хай незвично, незручно, але відпочивати: насолоджуватись улюбленою музикою, демонструвати свої таланти, досягати нових рівнів. І тим підтримувати місцевих працівників культури, які роблять усе можливе, а Черкаси звучали навіть у захисних масках.

БЕЗ КОМЕНТАРІВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я

Exit mobile version