Чорний дим із глушника автомобіля – це ознака неправильної роботи паливної або вихлопної системи. Він може супроводжуватися троїнням двигуна, посмикуванням під час розгону, нестабільними оборотами, падінням тяги, збільшенням витрати палива. Причин багато, та кожна пов’язана з окремою поломкою. У будь-якому разі ігнорувати симптом не можна. Розглянемо, чому з вихлопної труби авто йде чорний дим та що робити для усунення несправності.
Загальні причини чорного диму з вихлопної труби
Основна причина чорного диму з вихлопної автомобіля – незгорілі частинки палива. Саме вони надають відпрацьованим газам такого відтінку. Коли палива не згорає небагато, дим може бути сірим. Якщо не запалюється значна частина, то колір стає буквально чорним.
Оскільки будова та принцип роботи дизельних і бензинових двигунів відрізняється, причини появи у них чорного диму теж будуть різними. Але є загальні чинники, характерні для обох типів ДВЗ:
- Неякісне паливо. Часом заради бажання заощадити водій заїжджає на маловідому АЗС, де ціна на дизель нижча. Але в такому паливі можуть бути присадки, які під час згоряння забарвлюють відпрацьовані гази в чорний відтінок. Краще змінити заправку та завжди заливати тільки якісну солярку, адже ремонт обійдеться дорожче за зекономлену на пальному суму.
- Перелив форсунок. Поступово розпилювачі, що здійснюють впорскування в камеру згоряння, зношуються. Замість туману, вони починають подавати паливо струменем. Така велика кількість гірше запалюється (краплі більші) та не повністю згорає. Як результат – з’являється чорний дим, супроводжуваний підвищеною витратою палива.
- Зіпсований каталізатор. Стінки каталізатора покриті керамічним напиленням, яке нагрівається від гарячих газів. Завдяки цьому каталізатор допалює частинки палива, які не згоріли в ДВЗ. Коли покриття обсипається, цей елемент вихлопної системи перестає виконувати свою функцію, тому дим стає чорним. Тут допоможе тільки заміна каталізатора на новий. Інші наважуються на фізичне видалення каталізатора, замість якого встановлюють полум’ягасник. Потім каталізатор відключають в ЕБУ на програмному рівні. Але сам колір вихлопу після цього може залишитися сірим.
Чорний дим у дизеля
Далі розглянемо окремі причини появи чорного або сірого диму з глушника, характерні для дизельних та бензинових моторів. Одразу зазначимо, що короткочасний вихід чорного диму під час запуску на холодну або під час різкого натискання на педаль акселератора – це допустиме явище. Але коли чорний дим йде на гарячу або постійно під час збільшення навантаження, потрібно шукати причину.
Забитий ЕГР
Клапан ЕГР призначений для відбору частини відпрацьованих газів, їх охолодження та повернення у впускний колектор. Це знижує температуру суміші, дозволяє допалювати оксид азоту – токсичну сполуку. У результаті знижується шкідливість викиду, економиться витрата палива.
Поступово тарілка клапана обростає сажею, тому втрачає рухливість. Згодом клапан перестає відкриватися. Тоді оксид азоту не згорає повторно, а прямо виходить назовні. Разом із сажею колір вихлопу може бути від чорного до сіро-бурого. Для ремонту двигуна знадобиться чистка клапана ЕГР. Якщо це не допоможе, то його змінюють на новий.
Сажовий фільтр
У дизельних моторах вловлювати частинки сажі повинен фільтр сажі. Поступово він забивається настільки, що “душить” двигун. Помітно падає потужність, погіршується динаміка, посилюється вібрація мотора. Попутно може змінитися колір вихлопу. Для вирішення проблеми необхідно запустити процес регенерації сажі.
Для цього виїжджають за місто, щоб проїхати кілька десятків кілометрів на підвищених обертах. Завдяки цьому сажа вигорає, відновлюється пропускна здатність фільтра сажі дизеля. Але при цьому з вихлопної буде короткочасно посилений вихід чорного газу. Лякатися не варто, після прочищення відтінок стане нормальним. Якщо це не допоможе, то в умовах сервісу запускають активне очищення сажового фільтра шляхом збільшення впорскування пального та роботи на підвищених обертах. Це дає змогу створити штучно умови для вигоряння сажі, не покидаючи міста. Але така робота має виконуватися досвідченим майстром. Потім налаштування повертаються назад.
Збагачена суміш
Часто чорний дим у дизеля з вихлопної виникає через збагачену суміш, коли солярки більше, ніж повітря. Таке відбувається з таких причин:
- Неправильні налаштування ПНВТ, який накачує більше палива, ніж встигає згоріти.
- Недостатнє надходження повітря в циліндри через забитий повітряний фільтр.
- Несправний клапан тиску на рампі, який не скидає зайве паливо в обратку.
- Несправний лямбда-зонд, який передає невірні свідчення в ЕБУ, на підставі чого комп’ютер неправильно формує повітряно-паливну суміш.
Залежно від встановленої причини в ремонт двигуна може входити правильне налаштування ПНВТ на стенді, заміна повітряного фільтра. В інших випадках потрібна заміна лямбда-зонда (датчика кисню), встановлення нового паливного клапана на рампу. Всі ці послуги доступні в Турбо Дизель Сервіс у Києві.
Чорний дим у бензинових авто
У автомобілів з бензиновим двигуном чорний дим з глушника буває рідше, але все ж таке відбувається. Ось поширені причини:
- Слабка іскра від свічок, через що паливо погано згорає, відбуваються пропуски запалювання.
- Збільшений опір або пробій високовольтних проводів, що послаблює іскру та теж сприяє поганому підпалу суміші.
- “Вмираюча” високовольтна котушка, яка не здатна генерувати іскру достатньої потужності.
Крім самої системи запалювання, проблеми можуть бути в налаштуваннях ЕБУ, який неправильно регулює пропорції повітряно-паливної суміші. Ремонт потребує заміни всіх елементів, що вийшли з ладу, переналаштування пропорцій суміші в ЕБУ. Часом потрібно міняти прошивку блоку управління, а іноді і сам блок.
Способи ремонту для усунення чорного диму з вихлопної
Якщо нічого не робити в разі чорного диму з труби авто, то поступово заб’ється каталізатор та фільтр сажі, впаде потужність, мотор може перейти в аварійний режим роботи. Накопичення сажі всередині ДВЗ закоксує поршневі кільця, клапани. Можливий прогар клапанів, поршнів. Тому затягувати з ремонтом не слід.
Що робити, якщо з вихлопної труби пішов чорний дим, ми вже розглянули в кожному конкретному випадку. Складність полягає в тому, щоб спочатку правильно встановити причину. У цьому допоможе якісна діагностика двигуна, яка в Києві доступна в СТО Турбо Дизель Сервіс. Якщо почати ремонт без діагностики або виконати її поверхнево, можна піти хибним шляхом. У результаті витрачений час та гроші будуть марними, проблема не зникне. Ось чому так важлива грамотна діагностика на професійному СТО.