Все більше українців замість звичного весняного й літнього відпочинку обирають недорогу, а головне, здорову альтернативу – велосипедні поїздки Україною, пише BBC.
Велотуристи вже давно облюбували десятки маршрутів у різних регіонах країни, тому кожен може обрати для себе найбільш комфортний з точку зору логістики, складності, історичних пам’яток і природи.
Головне – бути здоровим і мати хоча би мінімальний рівень фізичної підготовки для тривалих велосипедних переїздів.
Обладнання, транспорт і логістика
Для велопоходу спеціалізовані сайти радять правильно підібрати під ваш розмір велосипед. Бажано також мати спеціальні велосипедні велошорти, шолом, рукавички і захисні окуляри.
Якщо ви маєте везти із собою речі, то не обійтися без встановлення на велосипед багажника для спеціального велорюкзака, адже возити речі на спині у звичайному рюкзаку складно.
Зазвичай велосипедний маршрут прив’язується до залізничних вузлів, адже переважно велосипедисти добираються до місця старту саме потягом.
Згідно з правилами української залізниці, велосипед можна перевозити у потязі, якщо байк поміщений у чохол зі знятим переднім колесом.
Якщо до маршруту ви добираєтесь електричкою, то велосипед прилаштовується у проходах чи тамбурах. Якщо ж добиратися треба нічним поїздом, то велосипеди кладуть на третю полицю плацкарти.
У комфортніших купе велосипедисти зазвичай не їздять, адже там немає куди подіти свій байк.
Для транспортування великої велогрупи дехто орендує спеціальний автобус із багажним відділенням, проте нове віяння часу – обладнати легковий автомобіль спеціальним багажником, який монтується на фаркоп.
Після цього звичайне авто зможе перевезти до чотирьох велосипедів.
Велозакарпаття
За останній рік багато велотуристів переорієнтувалися з Криму на Закарпаття. Туди зручно добиратися нічними поїздами і планувати маршрути по всій області.
Найпростіший популярний маршрут серед велолюбителів, який не потребує серйозної фізичної та організаційної підготовки, – Свалява-Мукачеве-Берегове-Виноградів-Хуст-Мукачеве.
Маршрут складає близько двохсот кілометрів і займає не більше чотирьох днів.
Досвідчені велосипедисти пропонують виходити з потяга у Сваляві та їхати до палацу Шенборнів у санаторії "Карпати".
Далі маршрут йде через замок у Чинадієво та Мукачеве, де можна виїхати на відомий замок "Паланок" і проїхатись центральними вулицями до ратуші.
Звідси прямувати до міста Берегового з його старовинною виноробнею та термальними басейнами.
Наступний пункт призначення – Виноградів. По дорозі путівники радять зупинятись біля старовинних костьолів та церков.
У Виноградові також є руїни старого замку, як і у селі Королево неподалік.
Потім маршрут пролягає до Хуста через "Чорну гору", а дорогою можна зупинитися, аби скупатись у прохолодній Тисі. Від хустського замку завершальний переїзд до Мукачевого, щоб сісти на потяг.
Ночувати на маршруті можна як у лісах і на берегах річок, так і в готелях, яких тут більш ніж достатньо.
Перепад висот не суттєвий, тож для більш підготовлених велотуристів можна обрати шляхи більш гірською місцевістю.
Загалом можна знайти більше двох десятків різних варіантів веломаршрутів Закарпаттям.
Подільські товтри
Зовсім непрості з точки зору рельєфу та навігації веломаршрути навколо заповідника "Подільські товтри" на південному заході Хмельницької області.
Їх розписано до десяти, а один із найтриваліших – розпочати із Теребовлі Тернопільської області, куди доїхати поїздом, а завершити у Кам’янці-Подільському.
Маршрут розрахований на 5-6 днів й потребує середнього рівня фізичної підготовки через постійні спуски і набір висоти.
У Теребовлі є можливість виїхати на замок, а звідти прямувати до Бучача, де також гарний історичний центр та два напівзруйновані замки.
З Бучача маршрут пролягає до Дністра із заїздом до древнього Язлівця, де розташований середньовічний замок та кілька костелів і церков.
Наступний пункт – легендарний Червоноградський замок поблизу села Нирків. Там же розташований один із найвищих у регіонів штучних водоспадів.
Звідси маршрут лежить до міста Заліщики, яке з трьох боків огинає Дністер. З правого берега на місто відкривається чудовий краєвид.
По правому березі Дністра найкоротше прямувати до села Брідок, де досі працює стара поромна переправа до села Синьків на Тернопільщині. Воно відоме як центр вирощування помідорів через специфічний теплий мікроклімат.
У бік Кам'янця-Подільського дорога веде через Мельницю-Подільську та містечко Жванець на кордоні Хмельницької та Тернопільської області.
Якщо вистачає сил та часу, на спеціалізованих форумах радять заїхати на ночівлю до села Завалля на березі Збруча. Тут розташована одна з найбільших печер України – "Атлантида", куди можна потрапити на екстремальну екскурсію.
Останні два пункти маршруту – заїзд до Хотинської фортеці, а звідти до Кам’янця-Подільського з його старим містом та фортецею.
Волинське Полісся
Третя група популярних веломаршрутів – поліський регіон у Волинській та Рівненській областях.
Дводенний-триденний маршрут для вікенду у цьому регіоні можна розпочати з Рівного, куди зручно доїжджати як потягом-електричкою, так і машиною за наявності велосипедного багажника.
Перший пункт призначення – містечко Клевань, де розташований знаменитий "тунель кохання", замок та костьол. Далі у путівниках вказано, що можна заїхати до сусіднього села Олика, яке тривалий час було резиденцією магнатів Радзивіллів.
Тут добре зберігся замок, а також прекрасний бароковий костел початку XVII століття.
Останній пункт маршруту – село Базальтове на північ від Рівного, де розташований кар’єр з чудовою водою, а також геологічний заказник "Базальтові стовпи". Після ночівлі в цих місцях за півдня можна повернутись до Рівного.
Також є розплановані кількаденні велопоходи від Ковеля Волинської області до Шацьких озер та назад.
Палаци Чернігівщини
Ближче до Києва розроблений гарний веломаршрут палацами української аристократії XIX століття.
Перший з них – поїздка палацами відомих українських родин Галаганів та Тарнавських, який можна подужати за два дні.
Розпочинати поїздку можна з Прилук Чернігівської області, доїхавши туди автомобілем.
Спочатку на маршруті проїдете старовинний оборонний монастир в Густині неподалік Прилук, а звідти вже до Сокиринців, де розташована садиба мецената Павла Галагана. Тут зберігся великий палац, а також парковий комплекс.
Наступний переїзд до села Тростянець, де розташований великий дендрологічний парк, заснований Іваном Скоропадським, дідом останнього гетьмана України Павла Скоропадського.
Звідси можна поїхати до славетної садиби Качанівка родини Тарнавських. Це чи не єдина садиба такого типу, яка збереглася у комплексі.
Саме тут у середині XIX збиралося українське дворянство і діячі культури, зокрема і Тарас Шевченко.
Ще один зручний веломаршрут біля Києва – поїздка до гетьманської столиці у Батурині. Більшість велолюбителів їдуть туди електричкою до Бахмача, а звідти велосипедами до Батурина.
Повертатися назад зручно через Конотоп, звідки йде електричка до Києва.
Київщина і Холодний яр
Один із найбільш мальовничих маршрутів Київської області, який легко знайти у путівниках, пролягає через Букрин та Трахтемирів.
Почати можна зі Ржищіва, де залишити машину, а звідси понад Дніпром крутити педалі до легендарного "букринського плацдарму" на півострові, який огинає річка.
Для ночівлі в наметах згодиться стара козацька столиця Трахтемирів на території заповідника, де зараз вже майже ніхто не живе й розкинулась практично дика природа.
Назад зазвичай повертаються через озеро Бучак, далі виїжджають на дорогу Канів-Ржищів, щоб швидко доїхати до Ржищева.
Ще один популярний маршрут недалеко від Києва – до козацької столиці Богдана Хмельницького у Чигирині та Суботові.
Залізницею доїжджають до Сміли, звідти через Холодний Яр і легендарний Мотронинський монастир їдуть до Суботова, а потім до Чигирина.
Всі ці маршрути доволі умовні, адже на велосипеді кожен сам може просто запланувати будь-який маршрут або підправити вже готові, десятки з яких легко знайти на спеціалізованих велосипедних сайтах.