Децентралізація – одна із обіцяних реформ нинішнього Президента України Петра Порошенка. Керівники міст і сіл із нетерпінням чекають реформу: згідно з нею, вони отримають більше повноважень та зможуть самі розпоряджатися своїми фінансовими ресурсами. Глава держави уже ініціював відповідні зміни до Конституції України. Однак коли громади отримають більше повноважень – ще невідомо, адже слід вносити зміни і до багатьох законів, зокрема бюджетного та податкового кодексу.
Поки що від реформи слід очікувати тільки формальних змін, які на пересічних громадянах особливо не позначаться. Першими "під роздачу" потраплять голови облдержадміністрацій – їхню посаду знову скасують. Натомість замість них у президента в кожній області з’явиться свій представник, який наглядатиме за тим, як ради та виконкоми використовуватимуть свої розширені повноваження на місцях. Подібна практика вже діяла в Україні за часів керівництва країною Леонідом Кравчуком, починаючи із 1992 року. Тоді були і держадміністрації, які очолювали представники президента, і місцеві ради з виконкомами. Леонід Кучма ліквідував його, вищими органами влади лишилися ОДА та РДА. У 1996 році представників президента повернули, назвали їх губернаторами і головами РДА. У розвинутих країнах така практика використовується тільки у федералізованих державах. Передбачається, що у режиму військового стану префект перебирає на себе абсолютні повноваження керівництва регіоном, віддаючи накази в тому числі правоохоронних органам. Разом із тим, цілком ймовірно, що самі облдержадміністрації будуть реорганізовані у виконкомі.
Представники при Президентові України в областях – практика не нова, і вона вже застосовувалася при Президентові Леоніду Кравчуку. Якщо люди, які обійматимуть ці посади, виконуватимуть винятково контролюючі функції і не зможуть впливати на низку процесів, то ми повертаємось до тієї моделі Конституції, яка діяла в Україні у перші роки незалежності. Я нічого страшного в цьому не бачу, якщо префекти ефективно контролюватимуть органи місцевого самоврядування, вони не створюватимуть зовнішніх загроз. Якщо, як у середньовічній Польщі, органи управління перетворяться на маленькі сейми і безконтрольно прийматимуть загадкові рішення, тоді для України це може бути небезпечним. У принципі система префектів може бути ефективною за умови мирного часу, однак в умовах війни, коли префекти будуть наділені фактично необмеженими повноваженнями, це також може призвести до небажаних наслідків, – аналізує керівник Академії стратегічних досліджень Сергій Пасічник.
Представник Президента України в Черкаській області може заблокувати будь-яке рішення місцевої ради, звернувшись до Конституційного суду, аби перевірити його законність. Якщо конституційний суд встановить, що рішення нелегітимне, це може стати підставою для розпуску органу місцевого самоврядування Президентом України достроково. Таким чином, влада місцевих громад не стане необмеженою.
– Президентські вертикалі потрібні, але їх функції мають бути обмежені, контрольні і чітко визначені. Облдержадміністрації не повинні підміняти виконавчі комітети виборних органів, що протирічить суті місцевого самоврядування. Виконкоми мають формувати обрані людьми ради, – вважає депутат Черкаської обласної ради Любов Майборода.
Нинішній голова Черкаської облдержадміністрації Юрій Ткаченко уже заявив, що готовий стати останнім губернатором на Черкащині, адже змін, за його словами, "вимагає громадськість". За децентралізацію виступає і голова Черкаської облради Валентина Коваленко. До речі, після реформи виконавчий комітет, скажімо, обласної ради очолюватиме якраз голова обласної ради.
Реформа із децентралізації влади має бути втілена якомога швидше. Необхідно, щоб більшість коштів, які заробляє громада, залишалися на місцях. Тільки тоді і села, і невеличкі міста зможуть нормально розвиватися, – зазначає голова Черкаської обласної ради Валентина Коваленко.
Якщо більше грошей, які заробляє громада, і залишатиметься на місцях, то ще не розроблено механізм, як у такому випадку наповнюватиметься державний бюджет, із якого здійснюватимуть, скажімо, соцвиплати або дотуватимуться слабші регіони. Цей механізм може напрацьовуватися роками. Швидко можна буде тільки втілити формальні зміни, як-то адміністративного поділу: згідно з проектом, області стануть регіонами, а також з’являться громади, які об’єднуватимуть певні території, наприклад, кілька сіл, як у принципі зараз це роблять сільські ради. Втім, зміняться тільки терміни – назви і окреслені території залишаться тими ж: тільки замість Черкаської області вживатимемо Черкаський регіон.
Тож із того, що швидко можна втілити в життя, "за що Майдан стояв": губернатори, які були такими собі царьками у регіонах, зникнуть. Префекти будуть очима президента України, але разом із тим вони не зможуть розпоряджатися бюджетом або призначати людей на посади: усе це буде передано у повноваження обраних народом людей, що збільшує самостійність кожної із територій.
– Облдержадміністрації нині є реально зайвим ланцюгом, на який дарма витрачаються кошти громади, – говорить депутат Черкаської міської ради від президентської депутатської групи – ВО "Солідарність" Марина Волошенко. – Тому слід підтримувати пропозиції нового уряду щодо ліквідації облдержадміністрацій і виконання Представникам президента наглядових функцій над виконавчими органами. На часі передати у руки міст та селищ більше повноважень, які пов’язані з розподілом ресурсу та бюджету.
Юлія Фомічова для vikka.ua