Вартість тарифу на проїзд у черкаських маршрутках неминуче зросте. При цьому кількість автобусів на вулицях поменшає, а з пільговиків братимуть гроші. Наскільки і коли подорожчає проїзд, що може замінити маршрутки і як боротимуться з перевізниками-бунтівниками, з'ясовував кореспондент vikka.ua.
26 лютого у Черкасах відразу чотири маршрути громадського транспорту не вийшли в рейс. Йдеться про одних із найбільш навантажених – №25, 31, 20 і 12. Перевізник повідомив, що не пустив у місто автобуси через дуже дороге пальне.
"Я не випустив машини, бо мені нема чим їх заправити, – говорить vikka.ua керівник ДП "Чарз Авто" Віктор Подкур. – Я 85% від прибутку сплачую лише за солярку. У мене всі водії, кондуктори та інші працівники офіційно влаштовані. Плачу їм зарплати, податки немалі. А влада не хоче підняти тариф хоча б на 1 гривню, хоча вона вже зараз не котирується".
Він нагадав, що вартість солярки за 1 літру сьогодні – 27 гривень (оптова ціна).
"Я везу на 1 літру пального 9 людей. Мало того, я 16 категорій пільговиків перевожу, хоча міськвиконком мені за це жодну компенсацію не платить", – поскаржився Подкур.
Він також назвав умови, за яких може поновити рух своїх автобусів.
"Нехай мер або зменшить вартість палива, або підвищить тариф", – заявив перевізник.
Своєю чергою власник 14-го та 11-го маршрутів Євген Копієвський, директор ПП "Копієвський Євген Петрович", наголосив, що в законі чітко прописано: коли підвищується паливо на 10%, то влада повинна переглядати вартість проїзду.
"На сьогодні, з моменту останнього подорожчання проїзду, вартість палива підвищилась на 240%", – заявив vikka.ua Копієвський.
"Ми щодня робимо розрахунки, і постійно до цієї вартості приплюсовується на заправках 2-3 гривні. Рентабельно воно вже має бути 15 гривень. А для того, щоб хоч якось існувати, то десь 5 гривень, не менше", – додав він.
На думку Копієвського, той перевізник, який зупинився, не планував припиняти свою роботу.
"Просто на сьогодні заборгованість уже така, що немає, де заправитися і взяти запчастини – усі відмовилися. Така сама ситуація і в нас. Тобто на 1-2 дні, максимум на 3 вистачить того запасу, який є, а що буде далі – не знаю", – бідкається власник маршрутів на Дахнівку.
Крім того, деякі перевізники погрожують, що у вихідні взагалі не випустять транспорт на лінію.
Що вимагають перевізники і що пропонує влада
26 лютого у мерії відбулася загальна нарада майже з усіма перевізниками міста. Власники маршрутів озвучили чіткі вимоги від влади: збільшення ціни на проїзд до 4 гривень, скорочення графіків і скасування перевезення пільгових категорій громадян.
Водночас у міськвиконкомі перевізникам назвали зустрічні пропозиції: зменшення собівартості перевезень і подання на підставі такого скорочення зайвих витрат економічних розрахунків на новий тариф.
"Я вважаю, якщо є необхідність, то вартість тарифу треба переглядати і піднімати, – говорить vikka.ua міський голова Сергій Одарич. – Але, по-перше, перевізники повинні зробити все для того, щоб зменшити собівартість перевезень. Тобто максимально ужатися в частині своїх витрат, і зняти всі непродуктивні витрати".
"За оцінками фахівців, які проводили дослідження пасажиропотоків, ми маємо сьогодні близько 30% надлишку автобусів на лінії. Якщо ще в години пік необхідність у такій кількості транспорту є, то протягом дня такої потреби абсолютно немає", – переконаний мер.
На його думку, перевізники штучно збільшують кількість автобусів.
"Ще й багато виводять нелегальних автобусів, тобто понад ту норму, яка закладена. Це для того, щоб ганятися за пасажиром і конкурувати між собою. У результаті, коли йдуть порожні або напівпорожні автобуси, то пальне спалюється, зарплата водіям і кондукторам іде, але ж за це платять не перевізники, а пасажири, купуючи квиток", – пояснив він.
"Друге, на підставі такого скорочення зайвих витрат вони повинні подати економічні розрахунки, які мають бути перевірені виконавчим комітетом. І вже, виходячи з цих розрахунків, має бути затверджений тариф. Оці дві вимоги мають бути виконані. Без цього розглядати питання підвищення тарифу, вважаю, абсолютно безвідповідально", – наголосив Одарич.
У мерії повідомили, що під час останньої зустрічі з перевізниками роздали тим нові графіки руху, де передбачено зменшення кількості рейсів на 25%.
"До 10:00 графік залишається незмінним, із 10:00 до 16:00 автобуси їздять через один, порівняно з попередніми графіками, із 16:00 до 19:00 – їздять, як і раніше, а вже після 19:00 – теж через один. Тобто в години пік усі автобуси ходитимуть у такому режимі, як завжди", – пояснив vikka.ua директор департаменту житлово-комунального комплексу міськради Андрій Наумчук.
"Якщо в них зараз 4 гривні – це тариф, який вони пропонують, то, зменшивши на 25% кількість рейсів, вони зменшать собівартість перевезень. Це дозволить беззбитково залишити тариф на рівні 3 гривень", – підкреслив він.
Зазначено, що такі зміни влада запропонувала перевізникам тимчасово – на час, доки проходитиме регуляторна процедура й узгоджуватимуться інші рішення.
Реакція перевізників на вказані пропозиції була неоднозначною.
"Щодо скорочення згодні, але треба дивитися, які саме маршрути. Є такі маршрути, які довші за інші, і там удвічі менше транспорту їздить, ніж ті, які короткі, але кількість машин більша. Тому зменшувати потрібно, але в залежності від відстані маршруту", – вважає Євген Копієвський.
"Скорочувати рухомий склад – це хто в кредитах, то сам собі яму риє. Якщо вони там не розуміють цього…", – прокоментував Віктор Подкур.
Чи залишаться у маршрутках кондуктори
Ще однією пропозицією влади перевізникам була відміна від практики роботи кондукторів у маршрутках. До речі, у такий спосіб досить успішно працюють у Києві та багатьох обласних центрах Західної України.
"Якщо раніше в договорах у нас була обов’язкова вимога, що перевізник має подавати на конкурс чисельність водіїв і кондукторів, що вдвічі перевищує кількість автобусів. Тобто, якщо в когось на маршруті 10 машин, то це означало, що в них має бути 20 водіїв і 20 кондукторів. То зараз вирішено не вимагати від перевізників обов’язково передбачати в договорі кондукторів", – розповів Андрій Наумчук.
Із цього випливає, що тепер перевізники самі вирішуватимуть, чи ставити кондукторів на маршрут.
Водночас Наумчук підкреслив, що поки що в місті не поспішають прибирати з автобусів кондукторів.
Наприклад, власник "Чарз Авто" Подкур із цього приводу зауважив, що його не влаштовують пропозиції міської влади щодо звільнення кондукторів.
"Якщо мер хоче, щоб його люди були без роботи, то ви мене вибачте. Мені, чесно кажучи, шкода їх звільняти. У мене 27 людей, які соціально не захищені. У них маленькі діти, шкода їх", – сказав перевізник.
Не погоджуються відмовлятися від послуг кондукторів і в ПП "Копієвський Євген Петрович".
"Ми не зовсім згодні йти на такий крок. Тому що тоді будуть і брудні автобуси, і взагалі наші люди тоді не будуть платити просто так. Вони і зараз заходять, і з кожного з кишені треба видирати плату за проїзд…", – зазначив керівник підприємства.
Пільговиків таки відмінять
Копієвський переконаний, що однозначно треба скасовувати безкоштовний проїзд для пільговиків.
"Ми не отримуємо з 2008 року жодної компенсації. Перевезли за ці роки дуже багато людей. Тут навіть іде мова про мільйони гривень", – заявив він.
"Ми пішли на це свого часу, оскільки було прохання від Одарича відмовитися від компенсації, возити пільговиків за свої кошти. Але на той час тарифу було достатньо, щоб якось існувати і платити людям, і податки сплачувати, і щось заробляти. На сьогодні ж – це катастрофа", – поскаржився перевізник.
Водночас міський голова повідомив, що нині перевізники практично не перевозять пільгових категорій громадян.
"Із усього понад 30 пільгових категорій вони обслуговують лише 5-6, які найменш чисельні в місті. Зокрема це інваліди, незрячі, герої Радянського Союзу, тобто та кількість пільгових пасажирів, які є мізерною частиною від усіх пільговиків", – наголосив Одарич.
Він також нагадав, що пільгові перевезення взагалі будуть скасовані по всій Україні з червня 2015 року.
"Думаю, що парламент там ще визначатиметься, чи виділяти кошти для грошової компенсації тим, хто має право на пільговий проїзд. Але при затвердженні державного бюджету на цей рік Верховна Рада чітко визначила, що пільги на проїзд зберігають до 1 червня, а потім їх не буде", – зауважив мер.
"Тому, якщо в цьому випадку перевізники на 3 місяці раніше перестануть возити пільговиків, то не бачу в цьому якоїсь особливої трагедії", – додав він.
Чи ухвалить виконком проїзд за 4 грн. уже сьогодні
На порядок денний сьогоднішнього засідання виконавчого комітету міськради винесено питання щодо перегляду тарифів на проїзд у маршрутках. Зазначено, що це питання ініціювали перевізники, які вимагають підняття тарифу до 4 гривень уже сьогодні.
"Регуляторний акт на 4 гривні уже пройшов раніше, але виконком тоді ухвалив тариф у 3 гривні, – каже Копієвський. – Тому все це законно внести зміни туди, у попереднє рішення, і нічого там страшного немає. Уже з юристами це все обговорювалося".
Тож план перевізників такий: змінити попереднє рішення виконкому про затвердження в регуляторному акті тарифу на проїзд із 3 до 4 гривень, а також розпочати регуляторну процедуру зі ще вищим тарифом.
"Ми очікуємо, що на виконкомі змінять хоча б попереднє рішення і затвердять тариф у 4 гривні. А на яку цифру буде регуляторний акт, навіть не знаю, бо знову подаватимемо розрахунки, і не тільки ми, а всі перевізники", – розповів власник 14-го і 11-го маршрутів.
"Я вважаю, що вже зараз виконком має змінити тариф на 4 гривні. Бо коли зупиниться половина міста або 60-70%, то до чого це призведе?.. Тому однозначно має бути підвищення тарифу і зменшення кількості автобусів", – резюмував Копієвський.
Зауважимо, що у разі, якщо виконком ухвалить "регуляторку", то, згідно з законодавством, у перевізників буде місяць на обговорення нового тарифу, і після того вже може бути, власне, підвищення плати за проїзд.
Водночас мер переконаний: ніякого підвищення тарифу виконком сьогодні не затвердить.
"Я думаю, що виконком сьогодні жодних рішень (щодо підвищення тарифу на проїзд – vikka.ua) не ухвалить. Переконаний, що ці розрахунки в них будуть не готові, і виконком абсолютно не матиме жодних підстав щось переглядати", – заявив Одарич.
Як влада боротиметься з перевізниками-бунтівниками
У мерії попередили, що розриватимуть договори з перевізниками, які не випускатимуть у рейс свої автобуси, порушуючи тим самим норми вказаного документу.
"Сьогодні я дав доручення підготувати лист про розірвання договору з ДП "Чарз Авто" у зв’язку з тим, що перевізник не виконав своїх зобов’язань за договором", – повідомив міський голова.
"Відповідно, пропонуватимемо іншим перевізникам – нашим, а якщо є потреба, то й не нашим – щоб заходили і заповнювали ці маршрути, на яких перевізник відмовився працювати", – зазначив він.
Попри це, в мерії вважають, що вже сьогодні 25-й, 31-й, 20-й і 12-й маршрути знову запрацюють.
"За інформацією, яка зараз є в мене, ДП "Чарз Авто" планує все ж таки випустити на лінію свої автобуси з 27 лютого", – поділився інсайдерською інформацією Андрій Наумчук.
Водночас він зауважив, що наразі не з усіма перевізниками переукладено договори на перевезення у 2015 році, а точніше – лише на половину міських маршрутів.
"Зараз виноситься на конкурс решта 15 маршрутів із 27 загалом. Думаю, що на засідання виконкому, яке відбудеться у вівторок, 3 березня, буде винесено рішення про перелік цих маршрутів із графіками руху", – очікує керівник профільного департаменту мерії.
Альтернатива маршруткам і європейський досвід
У зв’язку зі значним подорожчанням пального, у мерії все більше почали звертати увагу на менш затратний громадський транспорт – тролейбусні перевезення.
Як повідомив Одарич, нині влада працює над тим, щоб збільшити кількість "рогатих" на міських вулицях.
"Протягом останніх кількох тижнів ми маємо суттєве зростання кількості пасажирів у тролейбусах: на 37% збільшилася кількість пасажиропотоку. Це дає змогу нам краще обслуговувати, власне, тролейбуси. Зараз працюємо над збільшенням рухомого складу на лінії", – заявив мер.
"По-перше, думаю, відновимо ті старі тролейбуси, які зараз знаходяться на ремонті. А, по-друге, все-таки сподіваюся, що ми знайдемо спільну мову з "Азотом" і їхні 15 тролейбусів теж зможемо випустити на лінії", – розповів він.
Ще одним варіантом виходу з кризової ситуації очільник міста допускає введення в обласному центрі режиму так званого маршрутного таксі, коли кожен перевізник самостійно визначає вартість проїзду на своїх рейсах.
"Сьогодні дуже велика диференціація між собівартістю перевезень. Це залежить і від маршруту, і від компанії, яка його обслуговує. Є маршрути, де ціна мала би бути, умовно, 6 гривень, аби перекривати собівартість, а є маршрути, яким достатньо і 3 гривень, тобто, які навіть зараз не вимагають перегляду тарифу", – зауважив Одарич.
Він також не полишає надії на запровадження в Черкасах нової концепції розвитку громадського транспорту, перейнятої в Європі.
"Я думаю, що економіка і таке зростання вартості пального нас неминуче приведе до європейської системи управління громадським транспортом: єдина муніципальна компанія, єдиний квиток на всі маршрути, єдина цінова політика, єдине замовлення тощо", – наголосив він.
"Сьогодні в чому проблема? Перевізники несуть зайві витрати в погоні за пасажиром, аби заробити тих 3 гривні. Але для цього витрачають зайві кошти: тримають зайві автобуси, зайвих водіїв тощо. Коли оплата за перевезення здійснюватиметься за кілометр пробігу, то зникне потреба у зайвих одиницях транспорту", – пояснив мер.
Тоді, на його думку, також буде можливість зробити чіткий графік руху і контролювати його дотримання, а ще – поставити великі автобуси на найбільш навантажені маршрути.
"У нинішніх умовах значно вигідніше працювати на великих маршрутках. Тобто, коли збільшується інтервал руху, то великий автобус іде і може брати, скажімо, 90 пасажирів. При цьому собівартість перевезень значно падає, ніж перевозити "богданчиками", які беруть лише 20-30 пасажирів", – підсумував Одарич.
Анатолій Бабак, vikka.ua