Кредитні спілки поволі одужують. Фінансова лихоманка змусила їх переглянути свої підходи до кредитування загалом та до оцінки клієнтів зокрема. Світова економічна криза виявила прогалини у вітчизняній системі кредитування. Недостатньо уваги кредитні спілки та союзи приділяли, насамперед, вивченню платоспроможності клієнтів. Якість розробки кредитних програм теж бажала бути кращою. Нині ситуація докорінно змінилася. У розвитку української системи кредитування розпочався новий етап взаємостосунків фінансових установ, вкладників і позичальників у нових економічних реаліях.
Кредитна спілка «Фенікс-Черкаси», представлена у 5 регіонах країни, успішно засвоїла «кризові» уроки. Керівництво фінансової установи вчасно змінило орієнтири та адекватно оцінило кредитний портфель спілки. Наслідком таких зважених дій стало безперебійне кредитування до, під час і після кризи.
Марина Гур’янова, голова правління КС «Фенікс-Черкаси», член правління Черкаської обласної асоціації кредитних спілок: «Якщо банки могли переключитися на прийом комунальних платежів, то ми не мали такої змоги – зупинити кредитування. Тих, кого ми кредитували під час кризи, ми мали можливість у зв’язку з відсутністю конкуренції краще перевірити. Тому прострочень набагато менше, це при тому, що економічні умови більш жорсткі»».
Нині, коли попит на кредити зменшився, у працівників фінансових установ з’явилося більше часу, який вони можуть приділити своїм
потенційним клієнтам та оцінці їхньої платоспроможності, запевняє член правління Черкаської обласної Асоціації кредитних спілок Марина Гур’янова.
Марина Гур’янова, голова правління КС «Фенікс-Черкаси», член правління Черкаської обласної асоціації кредитних спілок: «Головне, що особа бажає розраховуватися – це видно в дія. Можливо, їй просто потрібен час, щоб перебудувати свій бізнес, і ми повинні дати таку можливість».
У 2007-2008 роках фінансові установи керувалися хибним підходом у роботі з клієнтами, доповнює колегу експерт із кредитування Світлана Зубрицька.
Тоді на одного виконавця припадало по 800 справ. Часу на аналіз ринку та індивідуальні фінансові роз’яснення для позичальників кредиторам просто не вистачало. Нині, переконана пані Зубрицька, фінустанови повинні більше часу приділяти фінансовій освіті своїх клієнтів.
Світлана Зубрицька, генеральний директор фінансової компанії «Ойкокредит Україна»: «Потрібно роз’яснювати основні засади, основні умови кредитування, щоб людина розуміла, яку відповідальність вона несе за цими угодами, тому що дуже часто людина читає і навіть не розуміє тих слів».
Високий рівень освіченості вкладників і позичальників сприятиме зменшенню ризиків кредитування. Натомість, більш детальна розробка кредитних програм забезпечить доступність споживчих кредитів для широких верств населення. Останні, на думку черкаських експертів із кредитування, перед укладанням кредитної угоди з тією чи іншою фінансовою установою повинні адекватно обрахувати свою платоспроможність, ураховуючи при цьому лише постійні доходи.
Марина Гур’янова, голова правління КС «Фенікс-Черкаси», член правління Черкаської обласної асоціації кредитних спілок: «Переконана, що виважені рішення дають менш швидкий, але більш вагомий результат».