Чимало сіл Черкащини не мають транспортного сполучення з обласним центром. Основні причини: відсутність доріг та небажання перевізників обирати нерентабельні маршрути. Власники автобусів не хочуть їздити у віддалені малолюдні села. Говорять: держава не повертає кошти за пільгове перевезення пасажирів. Тим часом селяни змушені сидіти вдома або ж добиратися до Черкас пішки. Чи можна вирішити проблему пасажирів без ущемлення інтересів перевізників – у спеціальному репортажі дізнавалася Юлія Кропива.
Юлія Кропива, кореспондент: «Щодня з автостанції № 2 водії автобусів здійснюють 380 рейсів. Їдуть в Смілянському, Чорнобаївському, Чигиринському та Драбівському напрямках. А в Кумейки не їдуть. Перевізники говорять: не вигідно».
Начальник автостанції Петро Делікатний вже й напис з маршрутом знімає. З початку осені перевізник відмовився возити людей до віддаленого села.
Петро Делікатний, начальник Черкаської автостанції№2: «Маршрут «Черкаси – Кумейки» скасували з 1 вересня. Перевізник скасував перевезення пільгових категорій в зв’язку з тим, що збитково перевозити пільгові категорії».
Один із найнепопулярніших приміських маршрутів у Черкаському районі – «Черкаси – Гута Межиріцька» проходить через Кумейки. Село – за 50 км від міста. Тут проживає чимало пенсіонерів. Багато жителів обласного центру мають у селі присадибну ділянку. Сьогодні обурені
бабусі оббивають пороги управління праці та соціального захисту.
Тетяна Єфимівна, пенсіонерка: «20 років їздимо туди, проблем не було. А зараз жодного транспорту».
Жанна Іванівна, пенсіонерка: «Зараз який помідор, картоплина – все на городі. А я вже скільки там не була. 8 км від Софіївки – я не дійду».
Жінки говорять не лише про відсутність транспорту, а й скаржаться на водіїв, які у пільгові дні змушували пенсіонерів платити гроші за проїзд.
Тетяна Єфимівна, пенсіонерка: «Доїде до Мошен, а тоді стає і каже: плати. Заплатиш- поїхали».
В управлінні праці та соціального захисту Черкаської РДА з несумлінними перевізниками воюють не один рік.
Максим Колісник, начальник управління праці та соціального захисту Черкаської РДА: «ОДА доручила Плохуті цей маршрут. Вона бере кошти з пільговиків. Ми звернулися до органів прокуратури. Після тиску він відмовився продовжити цей тимчасовий договір».
Начальник управління Максим Колісник нарікає на перевізників, які лише обирають вигідні маршрути, а про людей не думають.
Про людей має піклуватися держава, – стверджує приватний підприємець Володимир Плохута. Перевізнику довелося 4 місяці возити пільговиків власним коштом.
Володимир Плохута, перевізник: «Всі вимоги договору виконував. Підприємство не отримало ні копійки компенсації».
Проблема із державною субвенцією для пільговиків виникає постійно. ЇЇ не лише не достатньо, а й надходять кошти переважно в кінці року, – коментує ситуацію головний транспортник області Євген Кімлик. 20 серпня відділ транспорту та зв’язку провів черговий конкурс на 48 маршрутів. 16 з них жодного перевізника не зацікавили. Зокрема і маршрут «Черкаси – Гута Межиріцька».
Євген Кімлик, начальник відділу транспорту та зв’язку Черкаської ОДА: «Дуже величезні збитки. Ніхто не взяв участь у конкурсі по цьому маршруту».
Нині обласний відділ транспорту готує новий проект. Згідно з ним, приміський маршрут «Черкаси – Гута Межиріцька» перекваліфікують у міжміський.
Євген Кімлик, начальник відділу транспорту та зв’язку Черкаської ОДА: «Якщо міжміський, то пільговим проїздом можуть користуватися лише учасники бойових дій та інваліди війни».
Простим пенсіонерам доведеться платити за проїзд навіть у пільгові дні. Такий стан речей сподобається кожному перевізнику, – переконаний Євген Кімлик. Тож вже незабаром можна буде сподіватися на те, що рейс знову відкриють. Охочих заробити на вигідному маршруті знайдеться чимало. А чи матимуть пенсіонери гроші на квиток, – запитання до держави.