Транспортна реформа: бути чи не бути. Навесні наступного року громадський транспорт у Черкасах рухатиметься за новою схемою. Розробили нові маршрути не черкаські, а львівські спеціалісти. Доопрацьовувати будуть місцеві фахівці. Врахують чиновники і думку містян. Упроваджуватимуть транспортну реформу задля покращення якості пасажирських перевезень. Проте не всі черкасці підтримують нововведення. Свою думку мають і перевізники. Тему продовжить Марія Гаврилян. Далі – спеціальний репортаж.
Рік тому черкаські посадовці ініціювали розроблення нової транспортної системи. Адже пасажиропотік в обласному центрі не досліджували останні кілька десятків років. Цю роботу довірили фахівцям із Львівського національного університету «Львівська політехніка».
Андрій Наумчук, начальник управління вуличної інфраструктури, транспорту та зв’язку МВК: «Була така ідея, що черкаських спеціалістів буде підсвідомо тягнути до тієї схеми, яка зараз є. Львів’яни запропонували навіть рішення незвичні, тобто такі ідеї черкащанам далися б тяжче».
Нова транспортна система, розроблена львів’янами, має поліпшити якість пасажирських перевезень. Насамперед, врахувати потреби людей із обмеженими можливостями та покращити екологію.
Юрій Ройко, старший викладач кафедри «Транспортні технології» Національного університету «Львівська політехніка»: «Роботи тривали з 30 березня. Вдалося провести кілька натурних досліджень. Працювали за допомогою студентів вашого Технологічного університету».
За словами львівських фахівців, дослідження тривали і в будні, і у вихідні. Спеціалісти вивчали пасажиропотік на всіх зупинках – і на тролейбусних, і на автобусних.
Юрій Ройко, старший викладач кафедри «Транспортні технології» Національного університету «Львівська політехніка»: «Коли проаналізували величину епюру пасажирського потоку, то за її результатами пораховано, що кількість рухомого складу має становити десь 76 тролейбусів, 73 автобуси великої місткості і 55 автобусів малої місткості».
Для такої кількості рухомого складу розробили всього 24 маршрути – 10 тролейбусних і 14 автобусних. Один одного вони не дублюватимуть.
Ігор Могила, аспірант кафедри «Транспортні технології» Національного університету «Львівська політехніка»: «Крім того, спроектували нові маршрути, за якими людям було б найкоротше їхати. Зокрема, це маршрути по вулиці Бидгощській і Радянській. Це таке сполучення, яке нині не існує. Також спроектовано на заміну деяким існуючим, наприклад 5-ий і 13-ий їдуть по схожій трасі. Натомість спроектовано 6-ий тролейбусний маршрут».
Пріоритет львів’яни надали електротранспорту. Крім того, максимально намагалися розвантажити бульвар Шевченка, пустивши частину автобусних маршрутів по паралельних Ільїна та Благовісній.
Реформа потрібна, переконаний і головний санітарний лікар Черкас Василь Загородній. Адже такі зміни дозволять покращити екологічну ситуацію в місті.
Василь Загородній, головний державний санітарний лікар м. Черкаси: «Щороку концентрації шкідливих речовин у повітрі житлових кварталів збільшуються. У минулому році в половині взятих проб їх концентрації перевищували гранично допустимі концентрації в 42 % проб».
Це чи не єдиний плюс нової транспортної системи. Набагато більше вона має недоліків. Переконують у цьому перевізники. Найгірше, говорять, те, що автобусні та тролейбусні маршрути не дублюватимуться.
Борис Радіоненко, голова Черкаського обласного осередку ВГО «Українська асоціація перевізників»: «Представимо таку картину: по Шевченка лопається тролея. Її полагодять не менше ніж за півгодини. У цей час всі тролейбуси вишикують. Вони чекатимуть поки відремонтують тролею. Це значить, що Шевченка замирає повністю на півгодини-годину, пасажиропотік зупиняється».
Перевізники проаналізували нову маршрутну схему. Зробили висновок: така розв’язка лише загострить проблему транспортного сполучення на периферії міста.
Олена Куниця, генеральний директор ПАТ «Черкаське АТП-17127»: «І ось ми наклали тролейбусні й автобусні маршрути на карту міста. Фактично район «Хімселища», «ПЗР», район Одеської-Сумгаїтської та Котовського взагалі не зачеплений. Увесь транспорт зосереджений на вулицях Ільїна, Благовісній та на «Митниці».
Не впевнені перевізники, що тамтешні дороги витримають навантаження, а місцеві жителі – шум і кількість автомобільних викидів. Та головне, що проведення таких реформ зрештою призведе до збільшення вартості проїзду. Адже за задумом міської влади всі витрати по оновленню автобусного парку ляжуть на плечі перевізників.
Петро Копієвський, приватний перевізник: «Якщо він коштує 1 млн. 100 тис., плюс кредити, куди без них… Вартість проїзду, нижчою за 5 грн., ніколи не буде».
Містяни, які вже оцінили проект нової транспортної системи, також мають більше зауважень, аніж схвальних відгуків. Федір Гонца за спеціальністю архітектор-містобудівельник. Вважає, що екологічний аспект – це єдина перевага транспортної реформи. Водночас, переконаний архітектор, транспортну стратегію мають розробляти місцеві спеціалісти. У Черкасах, говорить, вистачає професіоналів. А львів’яни, розробляючи проекти, не врахували головної черкаської проблеми.
Федір Гонца, архітектор: «Уся проблема в тому, що, вирішуючи транспортну проблему, місто не вирішило найпростішу проблему – дороги. Не вирішено питання ні з покриттям, ні з навантаженням».
Усі свої зауваження Федір Гонца планує висловити черкаським посадовцям під час громадських обговорень. Вони триватимуть упродовж найближчих 3 місяців. Закликає і решту містян бути не байдужими.
Федір Гонца, архітектор: «Багато було розмов про генплан, але жодні пропозиції не були взяті до уваги. Я думаю, якщо люди не почнуть писати у транспортний відділ, то діла не буде і Черкаси лишаться з тією ідеєю, яку придумали люди, які тут навіть не живуть».
Про початок і місце громадських обговорень у мерії обіцяють попередити заздалегідь. Нині ознайомитися із проектом транспортної схеми можна на сайті міськвиконкому та на сторінках комунальної газети «Місто».