Жити стає «веселіше». Дорожчає буквально все: паливо, продукти харчування, комунальні послуги. На черзі – тарифи на проїзд. До столиці вже возять за шістдесят гривень. У Черкасах обіцяють – дві п’ятдесят у маршрутках і гривня двадцять п’ять у тролейбусах. У мерії запевняють: єдиної ціни на проїзд більше не буде. Міські перевезення зазнають реформування, на зразок Європи. Скільки доведеться викласти за проїзд і коли набудуть чинності нові тарифи – у спеціальному репортажі досліджувала кореспондентка ВІККА-НОВИН Ольга Скорик.
Першими, без будь-яких погоджень і обґрунтувань, підняли розцінки на проїзд аж на десять гривень перевізники, що курсують із Черкас на Київ. До столиці вони возять уже за шістдесят гривень. Управи на таких перевізників в області немає.
Євген Кімлик, начальник транспортного управління Черкаської ОДА: «Тариф на міжміських автобусах не регулює держава. І якщо врахувати те, що він збільшився по Україні по міжміських маршрутах відсотків на 20, то собівартість його зросла за рахунок збільшення вартості пального та запчастин».
Микола Євтушенко, керівник Черкаської обласної автотранспортної асоціації: «Це – ненормальне явище, вони ж не у вакуумі працюють. Вони працюють поряд із внутрішньообласними міжміськими перевезеннями, де регульований тариф».
За старими цінами черкасцям й по місту їздити залишилось недовго. Перевізники вимагають перегляду тарифів.
Павло Карась, директор департаменту економічної політики та розвитку МВК: «Хочуть 2.50. Хочуть».
Петро Копієвський, керівник ПП «Копієвський»: «2.50 і закладені там складові, у цьому тарифі (там гума, акумулятори), вже за нижчою ціною, ніж зараз. Якщо в розрахунках шини закладені 980 грн., то зараз їхня вартість 1350 грн.»
Винне також постійне здороження палива, нарікають перевізники.
Тарифи на проїзд не змінювали вже рік. А ціни на дизпаливо, говорять експерти, за 2010-ий підскочили в середньому на третину. З початку нового року додалося ще п’ять відсотків. Перевізники запевняють: уже працюють собі у збиток.
Сергій Діский, керівник підприємства «Медіт-сервіс»: «Дизпаливо росте не по днях, а по годинах. Якщо на початку літа воно коштувало 6 грн., то зараз уже 8. Меж йому немає. Якщо раніше масло коштувало 4-5 грн., то зараз – 35. 15 тисяч проїздив і замінюй фільтри, масла. Ніхто ж не питає у магазинів: де вони беруть запчастини та чого вони дорожчають із кожним днем. А питають тільки перевізників: чого?».
Збиткують перевізники не лише від дорожнечі та низьких тарифів. Не додає обіцяних коштів за пільговиків і держава.
Олексій Леонов, заступник міського голови м. Черкаси: «На сьогодні ситуація не дуже весела. Державна субвенція в тому розмірі, в якому доведена, абсолютно не покриває тих пільгових перевезень. У минулому році, фактично, перевізники відпрацювали без покриття державою субвенції, провозивши 16 пільгових категорій. Тому хотілось би їм подякувати».
Та бажані розцінки у два п’ятдесят отримають не всі перевізники. Цьогоріч для кожного вирахують свій тариф, запевняють у мерії.
Павло Карась, директор департаменту економічної політики та розвитку МВК: «Я буду готувати рішення з різними тарифами для різних перевізників. Це залежить від господарської діяльності кожного. Є такий перевізник, який набрав багато кредитів, вони – валютні. Обслуговування кредитів лягає в тариф. А є той, який не має цього. Відповідно буде різний тариф. Собівартість різна».
У такий спосіб Павло Карась хоче змусити перевізників показувати реальну вартість, а не захмарні ціни, та конкурувати на маршруті. Перевізники таких новацій побоюються.
Нові тарифи на проїзд у міських маршрутках запрацюють, швидше за все, з березня. Наразі триває обговорення. До мерії вже надійшло понад тисячу скарг від черкасців.
Олег, черкасець: «Я думаю, що зростання цін обґрунтоване, оскільки піднімаються ціни на пальне. То перевізникам немає куди подітися. А на сімейний бюджет вплине негативно. Тому що все дорожчає, а бюджет сімейний не зростає. Нормального нічого я в цьому не бачу».
Валентина, пенсіонерка: «Пенсії не підвищили, ставки дітям не підвищили. Роблять усе на зло людям, неможливо жити».
Олена, черкащанка: «Вот с ребенком ездит каждый день в школу – 10 грн. Конечно, по бюджету ударити прилично».
Ситуацію, говорять у мерії, могла б врятувати реформа транспорту, на зразок європейської. Її планують уже на осінь. Тоді місто купуватиме в перевізників кілометри, а проїзні – продаватиме черкасцям. Перевізники не матимуть до готівки жодної справи.
Олексій Леонов, заступник міського голови м. Черкаси: «Ми хочемо створити службу замовника, диспетчерську службу, яка б повністю розробляла маршрути, виносила б на конкурс, контролювала б перевезення. Одночасно б проводило оплату з перевізниками з розрахунку за 1 км пробігу».
Вигода очевидна, запевняє головний економіст Черкас.
Павло Карась, директор департаменту економічної політики та розвитку МВК: «Тоді не буде перегонів між перевізниками за пасажирами. Вони жодного відношення до грошей не будуть мати. Наприклад, по бульвару Шевченка буде їздити лише тролейбус. Це зараз перевізники б’ються за бульвар Шевченка, бо тут пасажиропотік, а тоді їм за пасажиропотік платити не будуть. Їм платитимуть за проїханий кілометр. Це покращить якість сполучення з віддаленими районами».
Зросте вартість проїзду й у тролейбусах – до гривні двадцяти п’яти. Нині в мерії чекають підтвердження від профільного міністерства розрахованого тарифу .
Олексій Леонов, заступник міського голови м. Черкаси: «Як тільки отримаємо, ми з того ж дня готові опублікувати та возити по 1,25».
Пощастило поки що тільки пасажирам приміських і міжміських сполучень. На них вартість перевезення лишається без змін.
Олександр Шор, начальник управління споживчого ринку головного управління економіки ОДА: «Звернень від автоперевізників області щодо підвищення тарифів у приміському та міжміському сполученні (внутрішньообласному, мається на увазі) не надходило».
Утім, експерти прогнозують уже найближчим часом здороження пасажиро-кілометра з 22 копійок до 30 і на приміських і міжміських перевезеннях у межах області.