Доїхати до обласного центру з приміської зони пільговим маршрутом – місія нездійсненна. Згідно із законом, категорійники мають право користуватися безкоштовним проїздом принаймні двічі на тиждень. Насправді ж перевізники нехтують своїми зобов’язаннями. Пільгові автобуси приходять невчасно, іноді взагалі не з’являються.А у двох селах Черкаського району їх не існує в принципі. Основні причини: відсутність дорігі небажання перевізників обирати нерентабельні маршрути. Вивчаючи ситуацію, знімальна група ВІККА-НОВИН побувала і у віддалених селах району, і в чиновницьких кабінетах. Що там вдалося з’ясувати – розкаже Марія Гаврилян.
Дістатися до Черкас із приміської зони часом буває складно і недешево. Пільгові категорії населення мають законне право два дні на тиждень долати цю відстань безкоштовно. Жителям села Червона Слобода у цьому плані пощастило. Згідно із розкладом, селом курсують три пільгових автобуси. Але написане на папері суттєво відрізняється від дійсності.
Микола Котко, сільський голова с. Червона Слобода: «Люди звертаються з тим, що пільгові рейси відсутні, або затримуються, або, коли повинен бути пільговий рейс, маршрутка зникає невідомо куди».
В очікуванні своєї маршрутки селянам доводиться довго мерзнути на зупинці.
Ольга, червонослобідчанка: «Невчасно. Тоу 25 хвилин ходила, а тепер, кажуть,у 35. Ніхто точноївідповіді не дає».
У пільгові за розкладом автобуси люди традиційно заходять, приготувавши завчасно гроші.
А от перевізники мають залізні аргументи – возити пільговиків їм фінансово невигідно.
Володимир Боровик, інженер із охорони праці ВАТ ПМК 92: «Собівартість перевезення на сьогодні значно вища, ніж була рік тому, коли укладалися договори із замовниками. Тому підприємство на пільгових перевезеннях несе значні втрати».
Один із найбільш нерентабельних маршрутів Черкаського району – «Черкаси – Гута Межиріцька». Він проходить через село Кумейки. Місцеві жителі вже давно забули, що таке пільговий транспорт. Сполучення із зовнішнім світом вони отримали лише півроку тому. Минулоріч тут з’явився автобус, який возить селян до Черкас тричі на тиждень, проте без жодних пільг.
Алла Черномор, жителька с. Кумейки: «Нам треба їхати і в Пенсійний фонд, ідо лікарні. Ми їхати безкоштовно не можемо».
Таку ж проблему в Черкаському районі мають жителі ще одного села – Станіславчик. Перевізники відмовляються обслуговувати тут пільгові маршрути. Говорять: через нерентабельність. Уладнати транспортну проблему в Черкаському районі нині намагаються владці.
Михайло Скляров, голова Черкаської районної ради: «Включайте всі важелі, всі механізми. Приводьте до порядку і дисципліни відповідних перевізників іпримушуйте – хай дотримуються тих вимог, які ми ставимо перед ними. Іншого не дано».
Компроміс між владою та перевізниками полягає в тому, що останнім доводиться працювати або у збиток, або взагалі безкоштовно.У результаті самі пільговики не отримують гарантованих законом послуг. Люди при цьому втрачають хоча б і невелику, але можливість зекономити. Єдине, чим радують посадовці, так це тим, що принаймні найближчим часом проїзд у приміських маршрутках не здорожчає.