Поділюся кількома враженнями від вчорашньої сесії. Два найважливіших питання, які розглядали, – проект Положення про місцеві податки і збори і власне проект міського бюджету на 2016 рік.
Ми вийшли на сесію, маючи об’єднані пропозиції чотирьох фракцій – Партії вільних демократів, "Укропу", "Черкащан" та "Самопомочі". Більшість наших пропозицій нам вдалося прийняти.
Положення про місцеві податки і збори
Найбільш дискусійне питання – це запровадження ставки на КОМЕРЦІЙНУ нерухомість. Наші опоненти пропонували запровадити ставку 0,5% замість 1%, як це було в проекті. Хто основний лобіст цього "зменшення"? Депутати від фракцій Блоку Петра Порошенка та "Батьківщини".
Мабуть, я не відкрию секрет Полішинеля, коли скажу, що саме в цих фракціях присутні депутати, які є власниками великих торгівельних центрів, магазинів, ресторанів. Усі вони розміщені переважно в центральній частині міста.
Цинізм ситуації у тому, що дохідність торговельних центрів достатньо висока. Як приклад, в ТРЦ "Любава" підприємці орендують площі за 1000 грн / кв. м на місяць, в "Будинку торгівлі" – за 600 грн. А в рішенні про місцеві податки і збори мова йде, про те, щоб власники цих торгівельних площ сплачували до міського бюджету податок у розмірі лише 1 грн з метру квадратного на місяць!
Але й цього вони вважали забагато. Тому пропонували зменшити їх удвічі – до 50 копійок (або 0,5%). Варто зауважити, що Верховна Рада дала місцевим радам право піднімати податок на нерухомість до 3%. Навіть проект рішення, який готував Департамент фінансової політики, передбачав застосування ставки, що у тричі менша, ніж рекомендував парламент.
Лобіські наміри депутатів від "Батьківщини" та Блоку Петра Порошенка зменшити податок до 0,5% прикривалися ніби "піклуванням про народ", купівельна спроможність якого впала. При цьому ні БПП, ні "Батьківщина" не виступили з ініціативою зменшити фінансове навантаження по сплаті податків на ЖИТЛОВУ нерухомість пересічних громадян. Лише наші чотири фракції запропонували (і це було підтримано!), щоб не оподатковувалися квартири, площею до 80 кв. м, і житлові будинки, площею до 220 кв. м.
Саме наші чотири фракції запропонували варіант, при якому ті, хто в центрі – платитимуть більше, а той бізнес, що розташований на околицях – менше. Це формат зонування міста. Наша пропозиція: бізнес в центральній частині платить 1,5 %, на околицях – 1%, а в промислових зонах – 0,5%. Це логічно і справедливо. Бо дохідність квадратного метру, наприклад, в Будинку торгівлі, в рази більша, ніж в магазині, розташованому по вул. Пацаєва. Таким чином ми б застосували справедливий підхід, розвивали б околиці, заохочуючи бізнес інвестувати в розвиток магазинів і сфери послуг у віддалених районах. Ми добиватимемося, щоб наша ініціатива запрацювала з 1 січня 2017 року.
Плата за користування землею
Мабуть, одне з найбільш дискусійних сьогодні.
У чому суть? Раніше чимало ринків у Черкасах, торгівельних об’єктів сплачували за землю на рівні 7%, а промислові підприємства – 4% від нормативної вартості. У 2007 році за моєю пропозицією для всіх видів бізнесу ставки були знижені до 3%.
Але при цьому маємо цікаву ситуацію. Наприклад, ринок "Сєдова" сплачує за землю 3%, а Центральний ринок – 1%. Бо у них земельна ділянка в постійному користуванні.
Виходить несправедливість.
Теж саме і по промисловим підприємствам. Маємо ситуацію з монополістом "Обленерго", яке чомусь отримує пільгу. Хоча не приходить і тижня, як ми чуємо про черговий скандал щодо підключення об’єктів до електропостачання.
Що запропонували чотири фракції? Ми вийшли з ініціативою, щоб всі були у рівних умовах і ставка має бути однакова для всіх – 3% (крім АЗС, яким запровадили 6%).
Ми розуміли, що різкий перехід з 1% до 3% може болісно вдарити по економіці цих підприємств. Тому запропонували поетапний перехід: у 2016 році – до 2%, а у 2017 році – до 3%. На жаль, зіграв свою роль популізм. І після заяв міського голови про те, що "поки він мер, то в Черкасах не буде ні 2, ні 3%, а буде 1%", депутатський корпус ухвалив компромісне рішення – 1,5%.
Більшість пропозицій, які запропонували наші чотири фракції, вчора були проголосовані. Це дозволило збільшити надходження до міського бюджету. Завдяки чому вдалося додатково виділити кошти на школи і садочки, аби батьки черкаських дітлахів не здавали гроші. Також ми додали грошей охороні здоров’я для повного медикаментозного забезпечення хворих у лікарнях протягом першої доби лікування.