У черкаських водіїв більше прав, ніж вони думають. Принаймні на папері. Зокрема це право на нормальні дороги та їх утримання та право на відшкодування збитків, котрих зазнала автівка через неякісне дорожнє покриття.
На жаль, на деяких ділянках міських та міжміських доріг ям стільки, що марсіанські пейзажі для нас стають нормою. Більше того, місцеві поліцейські ідентифікують ями як "видимі перешкоди", наїхавши на які можна отримати штраф. Що ж робити автовласникам, коли деякі ділянки доріг просто усипані такими "перешкодами"? Як не стати жертвами дорожнього свавілля і в який спосіб черкаські водії можуть відстояти свої права, з’ясував сайт vikka.ua.
Згідно статті 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, "порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від шістдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян" (від 1020 до 1360 гривень). Тобто особи, котрі відповідають за стан доріг та не утримують їх в належному стані, мають нести за це фінансову відповідальність.
Фото/mirnoe.com
Втім, у Черкасах за яму на дорозі та вирване через неї колесо поліцейські визнали винним не тільки комунальне підприємство, а й водія. Як вже повідомляв сайт vikka.ua, увечері 4 квітня водій "Шевроле Авео" втрапив у таку ДТП. Патрульні, яких він сам викликав на місце пригоди, склали відразу два протоколи. Перший – на КП "ЧЕЛУАШ", а другий штраф отримав водій. На нього склали протокол за ст. 124 КУпАП (порушення учасниками дорожнього руху ПДР, що спричинило пошкодження транспортних засобів). Як пояснили в управлінні патрульної поліції м. Черкаси, водія оштрафували за те, що вибоїна, в яку він в’їхав, була "видимою перешкодою, яку він не оцінив і не вжив заходів для безпечного проїзду". Тож тепер, крім ремонту своєї автівки, на водія ще й може лягти штраф у розмірі від 340 до 425 гривень.
Фото/vk.com
Автоюрист Богдан Глядик у цьому випадку радить водію стягнути фінансове відшкодування завданих збитків у судовому порядку. В той же час, юрист розкритикував дії поліції. "Це методи старої міліції, але вони додали нововведення – склали протокол на одну та іншу сторону. В першу чергу, треба розбиратися зі статтею 124 та визнавати водія невинним. Необхідно у судовому порядку стягувати шкоду з підприємства, що відповідає за стан цієї ділянки дороги", – зазначив він сайту vikka.ua.
Юрист попередив, що суд може розглядати цю справу до двох місяців та порадив водію скористатися послугами адвоката. Це, на думку автоюриста, допоможе йому уникнути юридичних помилок.
Його колега, юрист Олег Голубенко радить черкащанам, які опинилися у схожій ситуації, діяти за наступним алгоритмом. Спершу подати скаргу в управління поліції на постанову про притягнення до адмінвідповідальності. В ній треба вказати, що для залучення водія по ст. 124 КУпАП в даній ситуації поліцейські повинні були встановити факт порушення п.п. 12.1., 12.3. Правил дорожнього руху. Без проведення експертизи це зробити неможливо. Потім, скасувавши постанову, написати скаргу до відповідного підрозділу поліції на непрофесійні дії їх співробітників з вимогами притягнути їх до дисциплінарної відповідальності. Отримавши відповідь від управління поліції, подати позов на них із вимогою відшкодувати витрати на експертизу і адвокатів.
На переконання юриста, водії при бажанні цілком можуть відстояти свої права. "Після декількох таких прецедентів у поліції зникне бажання робити водія винним у подібних ситуаціях", – каже Олег Голубенко.
Пошкоджена дорога – це також порушення прав водіїв. Через недоліки дорожнього покриття позаплановий ремонт автівок влітає водіям у копійку. Компенсувати ці втрати цілком можливо. Так, адвокат Микола Сенько рекомендує автовласникам, які пошкодили авто через ями на дорогах, діяти наступним чином: свідків ДТП треба попросити затриматися до приїзду поліції або взяти їх номер телефону. Якщо машина застрахована, то повідомити про пригоду у страхову кампанію. Якщо автівка не застрахована, то слід вимагати у патрульних, щоб вони викликали представника дорожньо-експлуатаційного управління (інженера), котрий відповідає за цю ділянку дороги. Разом з патрульними він має скласти акт огляду вулично-дорожньої мережі. В документі вказуються дефекти дороги і як саме вони могли привести до ДТП.
Після цього на інженера дорожньо-експлуатаційного управління складається протокол про адміністративну відповідальність. Якщо він не приїхав, патрульні пишуть акт без нього. Судовий позов на представника автодору подає поліція. Якщо його вина буде доведена, водій може вимагати з них грошове відшкодування завданої фінансової шкоди, а інколи і моральної.
В той же час, автоюрист Богдан Глядик зазначає, що цивільна справа може розглядатися протягом року. Її цілком реально виграти, але стягнути гроші з комунального підприємства досить складно. Тому, ступаючи на шлях судових тяганин, водіям треба запасатися терпінням та зважувати ціну питання.
У березні 2016 року черкаськими патрульними було складено 81 адміністративний матеріал за ст. 124. Більшість із випадків, звичайно, стосується ДТП з іншими учасниками дорожнього руху. Проте є й такі, де протокол було складено на водія, який пошкодив власний автомобіль через стан дорожнього покриття.
Автоюрист Богдан Глядик: "Стягнути гроші з комунального підприємства досить складно"
Начальник відділу адмінпрактики патрульної поліції України у м. Черкаси Олександр Кондратюк вважає закономірним те, що водій повинен стежити за зміною дорожньої обстановки і контролювати її.
"Це і є дорожньо-транспортна пригода. Штрафуватимуть водія, чи ні – це буде вирішувати суд. Ми приймаємо рішення відповідно до процедури. Фіксується подія, ми збираємо комплекс матеріалів, необхідних для направлення до суду. Якщо суд вважає, що у діях водія немає ознак правопорушень або навпаки, приймає відповідне рішення", – пояснює він.
Олександр Кондратюк зазначає, що водій може звернутися по допомогу до експерта. Він проведе автотехнічну експертизу і встановить, чи мав можливість водій уникнути в’їзд у перешкоду в даній ситуації, на даній ділянці дороги. "Якщо не мав можливості об’їхати перешкоду, то суд закриває справу за відсутністю складу адміністративного правопорушення", – повідомив начальник відділу адмінпрактики.
Тобто, виходить, щоб довести свою невинуватість і якщо суд вважатиме за необхідне, водієві доведеться платити за експертизу, судовий збір, а також витратити купу свого часу.
Як повідомляв сайт vikka.ua, на Черкащині внаслідок ДТП загинув чоловік.