За минулий місяць близько 100 черкасців звернулися по роз’яснення до "ПриватБанку", як постраждалі від телефонного шахрайства.
Найбільш поширений вид телефонного шахрайства – дзвінок на мобільний телефон начебто від співробітника банку. Схеми дії шахрів такі:
Підвищення кредитного ліміту. Невідомий, який представляється співробітником банку, пропонує продовжити дію кредитної картки або підвищіти кредитний ліміт на ній. Отримавши згоду на пропозицію, повідомляють, що для здійснення необхідної операції йому потрібні номер картки, термін її дії та розміщений під магнітною стрічкою cvv-код. Виказавши ці реквізити, людина отримує SMS-повідомлення з паролем доступу, який, не замислюючись, диктує шахраєві. Через кілька хвилин на мобільний приходить SMS з банку, однак на цей раз – про зняття з грошей з рахунку. Інколи постраждалі ще вірять, що SMS про зняття готівки це, мовляв, технічна процедура, і через кілька хвилин гроші будуть нараховані, але згодом розуміють, що це обман.
Блокування картки через воєнні дії на сході. Знову ж таки спрацьовує схема "дзвінка клієнтові з банку", де в ході розмови шахрай повідомляє, що у зв’язку з воєнними діями на Сході потрібно обновити/підтвердити ваші дані, інакше картки будуть заблоковані. Далі все йде по відпрацьованому сценарію. Переляканий клієнт банку виказує всю персональну інформацію, зокрема секретні паролі й SMS, а отже лишається з пустими кишенями.
Помилкове поповнення мобільного. Ви отримуєте SMS про поповнення рахунку вашого мобільного від невідомого. Через деякий час – дзвінок від дівчини, мовляв, вибачте, але я помилково поповнила ваш рахунок, поверніть, будь ласка, гроші. Ця чемна дівчина навідь розкаже, що саме натиснути на мобільному, щоб повернути їй гроші, якщо ви не знаєте. І ось, через деякий час, ваш мобільний вже заблокований, а через систему інтернет-банкінгу зняті кошти. Але про це ви дізнаєтеся не одразу, бо ваш номер мобільного вже не ваш – він у руках шахрая.
Оголошення про продаж/купівлю в Інтернет. Ви дали оголошення про продаж дитячої колиски чи весільної сукні в Інтернет. Вам дзвонять, цікавляться й погоджуються з ціною. Для перерахунку пропонують швидкий спосіб – перекнути гроші на картку "ПриватБанку". Чому саме цього банку? По-перше, цих карток велика кількість, майже у кожного другого вона є. По-друге, банкомати та термінали "ПриватБанку" майже на кожному кроці. Вам повідомляють, що зараз перекажуть кошти. А через деякий час передзвонюють й кажуть, що щось не виходить, мабуть треба підтвердити, що на картці є гроші й вона платіжна. Далі, в телефонному режимі, клієнта "підводять" до банкомату чи терміналу й надиктовують комбінацію для грошового переказу, яку власними руками набирає клієнт. Далі приходить SMS з кодом підтверждення, який дуже чекає шахрай. Ви говорете цей код і все – грошей на картці більше немає.
Благодійні операції. Ви шукали волонтерів для передачі теплого одягу бійцям АТО або ви людина, якій самій потрібна домопога і збираєте кошти на операцію чи лікування. Дзвінок на мобільний, шахрай каже, що готовий перерахувати гроші на допомогу. Але гроші будуть перераховуватися з поточного рахунку фірми, а для цього, начебто, треба підтвердити платіжність картки в банкоматі чи терміналі. Й зробити це потрібно терміново, бо, начебто, завтра вже буде пізно. Чи то директор фірми поїде у відпустку, чи то кінець місяця, й бухгалтер не зможе зробити платіж. І знову мобільний, банкомат, незнайома комбінація цифр, диктування SMS-паролю… Все – грошей нема.
Заходи безпеки при використанні банківських продуктів.
По-перше, пам’ятайте, що співробітники банку не мають права зв'язуватися з клієнтом по телефону і уточнювати його особисті дані. Паролі та інша інформація від банку – це секретна інформація. "ПриватБанк" відмовився від використання будь-яких персональних даних під час телефонних розмов з клієнтами. Як повідомляє прес-служба банку, це дозволить звести до мінімуму можливість шахрайства при дзвінках клієнтам нібито від імені банку. Наразі, при знятті коштів в банкоматі "ПриватБанку", ви можете прочитати застереження: "Шановний, пам’ятайте, ми не телефонуємо й не запитуємо ваші особисті дані".
Якщо у клієнта виникають якісь підозри щодо неправомірних дій співробітників банку – він може повідомити про це на нашому сайті або за телефоном гарячої лінії (3700 безкоштовно з мобільного). Якщо інформація підтвердиться – банк негайно розпочне розслідування, а клієнт, який виявив факт шахрайства, отримає винагороду до 5000 грн.
Ніколи не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, ПІН-код або CVV2-код, пароль в "Приват24", а також паролі, що надходять в SMS. Якщо дзвонять і уточнюють ці дані, знайте: це спроба шахрайства.
"Суворо дотримуйтеся правил користування карткою, не передавайте ніякої інформації третім особам, -–говорить керівник Черкаського прес-офісу "ПриватБанку" Макаренко Наталія. – Якщо подзвонили і представилися співробітником банку з невідомого номера телефону, не потрібно вступати в дискусію, покладіть слухавку і передзвоніть на номер 3700 для уточнення. Всі дзвінки, які надходять з банку клієнту, зберігаються в історії контактів з клієнтом".
При користуванні платіжною карткою прес-служба Черкаської філії "ПриватБанку" радить дотримуватися елементарних правил фінансової безпеки.
Не варто встановлювати на карту ПІН-код, який складається з цифр, що йдуть підряд, а також свою дату народження, тому що подібні комбінації легко підібрати. Не рекомендується захищати всі свої платіжні картки одним і тим же ПІН-кодом. І головне: ПІН-код необхідно запам'ятати або зберігати окремо від платіжної картки в місці, не доступному для сторонніх осіб – зокрема і родичів. Не повідомляйте нікому одноразові паролі, які приходять Вам на мобільний телефон. У разі надходження дзвінка з невідомого номера необхідно терміново передзвонити на номер клієнтської підтримки "ПриватБанку" 3700 і уточнити у оператора всю інформацію по карті, при втраті або крадіжці – карту заблокувати. Дзвінки на 3700 безкоштовні.
Що неохідно зробити, якщо Ви стали жертвою шахраїв?
У разі, коли з банківської картки були зняті гроші без відома власника чи завдяки шахрайським діям, радимо передусім повідомити про це в банк, щоб заблокувати картку (або зробити це самостійно в банкоматі чи інтернет-банку "Приват24"). Слід звернутися до банку за телефоном 3700 із заявою про несанкціоноване зняття грошей для проведення розслідування. За результатами розслідування, якщо не виявлена вина і причетність до шахрайства самого клієнта, клієнту банк компенсує втрачені кошти і далі відшкодовує їх за рахунок залучених до відповідальності шахраїв.