Без підпису – ні туди і ні сюди. Мешканці черкаських будинків стають «народними інспекторами». У мерії ще три роки тому запропонували містянам контролювати роботу житловиків. Активні мешканці відразу відгукнулися на «комунальне ноу-хау». Вже призвичаїлися. Якщо в підвалі їхнього будинку погано прибрано, ремонт зроблено нікудишній, а димовентиляційні канали не прочищені – цю роботу СУБівцям не зараховують. Бо ж актив будинку візує комунальникам всі акти виконаних робіт. Поради від бувалих, як тримати житловиків у тонусі, зібрала Вікторія Курченко.
Багатоповерхівка на 120 квартир. Тут старший по будинку Віктор Давидович. Хоч на пенсії, та громадську роботу не полишає. За будинком приглядає майже два десятки років.
Віктор Кривошея, старший по будинку по вул. Героїв Дніпра, 47: «Я скажу, это неблагодарный труд быть старшим дома и подъезда, потому что много хлопот».
За помічників у Віктора Давидовича старші по під’їздах. Кажуть, гуртом і комунальні проблеми легше вирішувати. Правда, без бою це вдається робити лише останні кілька років. Ідилія тут відтоді, як РЕУ переформатували в СУБ. А на зекономлені гроші у дворі ще й відновили дитячий майданчик.
В’ячеслав Василенко, старший по під’їзду будинку по вул. Героїв Дніпра, 47 (показує в під’їзді): «Це все робота СУБу, освітлення – це теж, то, що всередині освітлення – робота СУБу».
Віктор Кривошея, старший по будинку по вул. Героїв Дніпра, 47: «Эту зиму мы прожили без проблем с отоплениям, холодной и горячей водой. Своевременно отремонтировали крышу. Своевременно отремонтировали элеваторные узлы, заменили участки труб, которые были в плохом состоянии, вентиля».
Усі роботи, виконані житловиками, старший по будинку знає «на зубок». Бо ж підписує всі акти. За правилами, щоразу, як СУБвці щось зробили в будинку, вони шукають або старшин, або просто трьох мешканців, аби ті засвідчили працю комунальників своїми підписами.
Ірина Алексеєнко, провідний інженер КП «СУБ «Митниця»: «Акт, складений представником «СУБ «Митниця» в такому то місяці, такого-то року, згідно з графіком, проведені такі-то роботи. Мешканці самі пишуть свої квартири, прізвища і розписуються».
Таких актів в СУБівців – цілі кіпи. Бо вже три роки, як у Черкасах запровадили таку комунальну новацію. Житловикам така реформа теж до вподоби.
Марія Бондаренко, головний інженер КП «СУБ «Митниця»: «Дуже багато єсть конфліктів таких, що мешканці деяких квартир кажуть, що ми нічого не робимо. Але коли вони приходять до нас і ми показуємо такі кіпи цих актів, підтверджених мешканцями. То, звичайно, їм вже немає, що казати».
Актив будинку з керівництвом СУБу спілкується ледь не щотижня. Комунальники задоволені: мають кому поскаржитися на боржників і нечепур. Старшини будинку проводять роз’яснювальні бесіди. А ще – вчать мешканців цінувати роботу працівників СУБу.
В’ячеслав Василенко, старший по під’їзду будинку по вул. Героїв Дніпра, 47: «Багато і від людей залежить від наших. Скільки б той СУБ не старався, скільки б не робили. Але 50-60 будинків, які обслуговує СУБ, за кожним під’їздом слідкувати вони не можуть. Люди должны поддєрживать чистоту, де вони находяться, де живуть».
Головна мета системи контролю, каже заступник міського голови, – привчити СУБи якісно виконувати свою роботу. Якщо мешканці будинку не можуть дійти згоди з комунальниками, в мерії радять телефонувати 1505.
Олексій Леонов, заступник міського голови м. Черкаси: «Після цього заявка потрапляє до виконавця, одночасно нотуючись на жорсткому диску. І тільки в разі повного виконання, засвідченого телефонним дзвінком, заявка може бути закрита або скарга».
У мерії очікують: з новими тарифами на квартплату «народний контроль» лише посилиться. Поки що третина мешканців будинків – інертна.