Робота над реформуванням транспортної сфери у Черкасах триває. Планують оптимізувати маршрути, провести прозорі конкурси і забезпечити перевезення пасажирів на сучасних і екологічних автобусах. Про кроки, які вже здійснюються в цьому напрямку, і про плани розповів директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко, пишуть на сайті Черкаської міської ради.
Нова маршрутна сітка
На замовлення Черкаської міської ради Вінницький державний технологічний інститут розробляє для Черкас нову транспортну модель, яка буде враховувати інтереси жителів міста, а не перевізників, як це було до цього часу.
Буде проведена оптимізація маршрутів. Якісь, можливо, зникнуть, натомість з’являться нові. Маючи нову маршрутну модель, місто зможе оперативно реагувати на потреби жителів.
Черкасам – якісні автобуси
На шість автобусних маршрутів, де закінчилися попередні п’ятирічні договори, були проведені конкурси. За умовами, перевезення мають здійснюватися сучасними автобусами великої місткості і класом екологічності не нижче «Євро-5». Перевізники зі старими «Богданами» вже не могли виграти конкурс.
На три з цих шести маршрутів зайшов новий для Черкас перевізник ТОВ «Епітранс», який надав пропозицію щодо автобусів належної кількості та якості. Їхня пропозиція по маршрутах №4 та №22 була єдиною, яка відповідала умовам конкурсу. Слід зазначити, що цей перевізник надає транспортні послуги ще у кількох містах України, в т.ч. Чернігів, Луцьк, Львів.
Судові перипетії
Попередні обслуговувачі цих маршрутів – ПП «Медіт-сервіс» і ПП «Еліт Транс» подали пропозицію з автобусами, які не відповідають умовам конкурсу ні за місткістю, ні за екологічністю. Тож їхні пропозиції не розглядалися.
24 грудня 2024 року переможцем на маршруті №4 був визнаний ТОВ «Епітранс», який почав обслуговувати маршрут. Натомість попередній перевізник, «Медіт-сервис», із цим не погодився. Почалася судова тяганина. Більшість ухвал місцевого адмінсуду міською владою вже скасовані в апеляції.
Процес іще триває. Незважаючи на це, перевізник, який не виграв конкурс, продовжує виводити свої автобуси на маршрут №4, одночасно із переможцем конкурсу. Тож там наразі їздить не 8, а 16 автобусів (8 легальних, і 8 – нелегальних).
Схожа ситуація незабаром може відбутися і на маршруті №22.
На жаль, законних важелів впливу у Черкаської міської ради на нелегальних перевізників немає, тому міська рада звернулася до Укртрансбезпеки, яка є єдиним органом в державі, що має право накладати на нелегальних перевізників штрафні санкції і позбавляти їх ліцензії. Наразі, чекаємо на її реакцію.
Що далі?
Аби місто отримало контроль за пасажирськими перевезеннями, і вони стали більш якісними, необхідно збільшити конкуренцію у цій сфері. Для цього планується долучати до участі в конкурсах якомога більшу кількість перевізників з усієї України.
Попередньо, нова маршрутна сітка у Черкасах має з’явитися вже влітку 2025 року. Тоді і будуть оголошуватися конкурси на нові маршрути, де будуть нові, ті, що відповідають умовам сучасності, вимоги до якості і кількості автобусів, графіків, електронного квитка тощо.
Наступним кроком стане запровадження відшкодування перевізникам витрат за кілометр пробігу. Це дозволить нівелювати такі поняття, як «прибутковий» чи «неприбутковий» маршрут.
Усі ці дії у комплексі складуть транспортну реформу. Коли послуги громадських перевезень надаватимуться більш якісно і враховуватимуть, передусім, інтереси жителів Черкас.