У п'ятницю, 22 липня, Прем'єр-міністр заявив про те, що корупції та відмивання грошей при будівництві доріг більше не буде. У той же день начальник Служби автомобільних доріг України звільнив свого підлеглого – начальника Служби автомобільних доріг у Черкаській області, зажадавши публічно написати заяву. Причиною звільнення названо недоліки в роботі. Хоча, якщо взяти показники роботи Черкаської області, то вони далеко не найгірші, та й ситуація в області значно покращилася після приходу в листопаді минулого року нового начальника, що відзначали як очільник області, так і облрада і активісти.
Насправді причиною звільнення, очевидно, стало зовсім інше. Справа в тім, що за три дні до цього, 19 липня, були розкриті документи по тендеру на ремонт доріг (поточний середній ремонт автомобільної дороги Н-01 Київ–Знам'янка на ділянці км 205 + 280 км) в обсязі 100 млн грн і начальник Черкаської служби не зумів забезпечити перемогу тієї компанії, на яку йому вказали.
До цього, у квітні в Службу автомобільних доріг Черкаської області завітав народний депутат Сергій Рудик, який заявив, що вступив у коаліцію та є членом бюджетного комітету, тож може впливати на потік коштів, виділених на ремонт доріг. Закликав нардеп і за проведення чесного тендеру, завдяки якому вдасться якісно та вчасно виконати роботи. Однак уся "чесність" розвіялася, коли з’ясувалося, що участь у тендері бере підконтрольна нардепові фірма – ТОВ "Брелок". І керівнику дорожньої служби була дана негласна вказівка – незважаючи ні на що зробити переможцем тендеру саме її.
Начальник служби намагався заперечити, але марно. Із таким же візитом нардеп навідався і до очільника області. Там зрозуміли, що над областю зависла "чорна хмара" і доріг в області тепер не бачити, адже нардеп Рудик – колишній депутат команди Черновецького, саме він очолював управління земельних ресурсів Києва при Черновецькому, коли була "роздерибанена" земля на мільярди гривень. Врятуватися від тиску нардепа спробували і в Києві, але безуспішно: скрізь була дана команда забезпечити йому переважну частину обсягів дорожніх робіт по Черкаській області.
Пізніше з'ясувалося, що ТОВ "Брелок" ніколи не займалося будівництвом доріг і не має жодної одиниці дорожньої техніки і жодного фахівця. Рудику було оголошено, що ця компанія не може брати участь у тендерних закупівлях і, якщо він хоче забрати обсяги, то повинен щось придумати.
holos.fm
І нардеп придумав. Знайшов свого колегу, депутата Олександра Шевченка, який торік провернув таку ж аферу, зумівши на практично "нульову" компанію ТОВ "ПБС" виграти тендер на суму понад 600 млн грн. Роботи самостійно він практично не виконував, все зробили субпідрядники, такі як "Автомагістраль", "Техноцентр" та інші, а ТОВ "ПБС" зняло вершки, як генпідрядник. Такий бізнес настільки сподобався нардепу, що цьогоріч він брав участь із тією ж компанією ТОВ "ПБС" у тендерах практично по всій Україні, благо, що за підсумками минулого року через компанію пройшли великі обсяги.
А в цьому випадку депутат Рудик домовився про те, що депутат Шевченко зі своїми показниками минулого року може брати участь в тендері, виграє його і всі роботи віддасть субпідряднику ТОВ "Брелок", а та вже сама розпорядиться грошима і знайде реальних субпідрядників. Тобто заробити повинні обидва депутати, а що залишиться на дороги – нікого не хвилює. Для того, щоб тендер відбувся і був контрольованим, домовилися з турецькою компанією "Анур", що вона виступить другим учасником і дасть завищену цінову пропозицію, щоб виграло ТОВ "ПБС". Тендерному комітету Черкаської служби було доручено прописати такі умови кваліфікаційного відбору, щоб відсіяти всіх інших потенційних учасників. З цією ж метою компанія ТОВ "ПБС" офіційно запропонувала, так би мовити, перейняти європейський досвід і надати гарантію учасникам тендеру, але не як в Європі на виконання робіт, а на участь у тендері. Тобто після виграного тендера і підписання договору гарантія втрачала силу, а переможець отримував передоплату близько 50 мільйонів і міг би з цими грошима хоч на Канари летіти, жодних гарантійних зобов'язань щодо будівництва дороги він уже не ніс.
Нардеп Рудик сам контролював процес і сам з'явився на засідання тендерного комітету 19 липня. Але тут стався казус. Знайшлася все-таки компанія ТОВ "Трансстроймеханізація", документи якої відповідали всім кваліфікаційним вимогам і яка дала пропозицію кращу, ніж компанії "ПБС" і "Анур". У тендерного комітету та служби залишився єдиний вихід: знайти привід зняти компанію ТОВ "Трансстроймеханізація" з торгів, але це створило б ще більше проблем.
Справа в тому, що документи, надані "ПБС" і "Ануром" самі не відповідали вимогам тендеру, в них була величезна кількість помилок, і головне – ці документи були абсолютно ідентичні, за винятком ціни, що свідчило про те, що їх складав хтось один, не дуже кваліфікований виконавець. ТОВ "ПБС" і ТОВ "Анур" їх просто підписали, а це вже порушення антимонопольного законодавства і якщо зняти ТОВ "Трансстроймеханізація", а вона подасть до суду, то почнеться дуже великий скандал.
Вихід був тільки один – скасувати тендер і призначити новий, що й збирався зробити начальник Черкаської служби автодоріг. А це значить, що він не впорався з поставленим завданням "забезпечити перемогу на тендері нардепу Сергію Рудику", ось його за це і звільнили. Кажуть, що за день до звільнення із цього питання начальника служби автомобільних доріг відвідали цілих три нардепа – Рудик, Шевченко і Дубневич.
Тому, якщо шановний Прем'єр-міністр вирішив контролювати витрачання грошей на будівництво доріг, то не потрібно чекати, поки їх вкрадуть – повертати не буде чого. Злочин краще попередити, а для цього Прем'єр-міністру досить попросити прокуратуру і Антимонопольний комітет негайно вилучити і перевірити документи по вказаному тендеру і покарати винних, зокрема і турецьку фірму – за те, що в чужій країні пішли на корупційні схеми. А покарання Антимонопольного комітету дуже просте і жорстке: штраф і позбавлення обох компаній права брати участь у тендерних процедурах на 3 роки. Уявляєте, скільки грошей не вдасться "поцупити" двом нардепам і скільки заощадить країна? Шановний Володимире Борисовичу, у Вас є шанс довести свої слова на ділі, тільки покваптеся, бо завтра документів вже може не бути на місці.