На дорогах України їх стає все більше. Автівок, які не залежать від вартості бензину чи дизпалива, на які не встановлюють ГБО. Тих, які ще донедавна вважались дивовижею й екзотикою. Нині ж електромобілі все частіше сприймаються не просто буденно, а й як глобальна альтернатива традиційному транспорту. Деякі європейські країни вже розробляють стратегії поступового переходу на електрокари. Черкаси поки далекі від повної відмови від бензинових автівок. Однак – з кожним роком кількість власників електромобілів збільшується.
Новинка із сторічною історією
Якби дивно це не звучало, однак електричні транспортні засоби з’явились раніше, ніж двигун внутрішнього згоряння. Починаючи з середини XIX століття, над створенням електрокарів для поколінь-наступників у різних куточках світу трудились різні винахідники. Так, у 1828-му угорсько-словацький вчений Аньош Єдлик, автор раннього типу електродвигуна, створив невеличкий автомобіль, який і оснастив цим двигуном.
А у 1834-му коваль із Вермонта Томас Давенпорт побудував аналогічну машину, яка працювала завдяки короткій електрифікованій доріжці. Того ж 1834-го голландський професор Сибранд Стратингх разом зі своїм помічником створили невеличкий електрокар на батареї, яку неможливо було зарядити.
1839 року Роберт Андерсон розробив прототип електроавтомобіля. Автомобіль, схожий на візок із електродвигуном, був створений у 1841 році. Рівно через 40 років, у 1881-му, на міжнародній виставці електрики у Франції був представлений електромобіль Густава Трове. Триколісна автівка досягала швидкості 12 км/год і максимально могла проїхати 26 км.
Однак першим успішним прикладом електромобілю стала автівка,с конструйована й представлена Уільямом Моррісоном у 1890-му році. Він мав швидкість трохи більше 22 км/год, однак був настільки перспективним продуктом тогочасного автопрому, що близько третини всіх автівок на світових дорогах були електричними. Так само, як і сучасні, перші електрокари біли тихими й легкими, не чаділи, як решта авітвок. Більше того, відомо, що Томас Едісон був досить прихильним до такого типу машин і навіть працював над розробкою інноваційних електромобільних технологій разом з Генрі Фордом.
Друга хвиля інтересу до електричних автівок припав на 60-ті роки минулого століття. Тоді в світі вперше задумались про шкоду для екології, яку наносить традиційний автотранспорт. Додало проблем і здорожчання пального. Однак, вже за два десятки років ця зацікавленість минула. Адже ті електрокари, які пропонував тодішній автопром, показували досить низькі показники.
Нині ж, починаючи з 2007 року, спостерігається "третє пришестя" електромобілів. В першу чергу, це пов’язано з різким ростом цін на нафту і нафтопродукти. Відродження електрокарів саме у цей період ознаменоване двома подіями: випуском Prius та появою компанії Tesla.
Користь чи не дуже?
Очевидно, що нині, на піку популярності електрокарів, їх розхвалюють з усіх сторін: екологічно безпечні, не вимагають ТО, зберігають природний ресурс. Та яких лише заслуг не приписують! Однак ця тема вже встигла обрости низкою міфів.
Перший – повна безпека електрокарів для навколишнього середовища. Дійсно, такі автівки не виділяють викидів. Втім не варто забувати, що єдиною "життєдайною" енергією для них є електрична. А вона не береться з нікуди. Тобто такі транспортні засоби є рівно настільки екологічними, наскільки екологічним є вироблення електроенергії, яка живить їх.
Крім того, кожен електрокар, так чи інакше, все одно викидає в атмосферу вуглекислий газ. Однак – у невеликих кількостях, які в рази менші, ніж викиди, які виділяютьяс від роботи двигуна внутрішнього згоряння.
Електрокари на українських дорогах
Перші електрокари в Україні з’явились не більше десятка років тому. Однак цьогоріч ми втретє потрапили до ТОП-10 кран за темпами зростання ринку електротранспорту. Так, за дев'ять місяців 2019 року українці зареєстрували майже 5500 електрокарів, що на 42% більше аналогічного періоду у 2018-му році. Зокрема, як свідчать дані Регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області, 52 – на Черкащині. Всього ж у регіоні зареєстровано 176 електромобілів, з них – 149 автівок первинної реєстрації. Що говорить про зміну тенденції, коли українськими дорогами їздили здебільшого електрокари, які вже були у використанні.
Найпопулярнішими електромобілями серед черкащан досі залишаються автівки Nissan Leaf. Їх місцевими дорогами їздить аж 133. Renault представлена тринадцятьма електричними моделями. Третю позицію серед лідерів посіли електрокари Tesla – сім автівок.
Крім того, територіальними сервісним центрами на Черкащині зареєстровано по 5 електромобілей Chevrolet та Volkswagen E-Golf, 4 – Mercedes-Benz B-250, 3– Ford Focus, по два FIAT 500E, Citroen, JAGUAR 1-Pace та Toyota RAV4 EV.
Популярність таких автівок в Україні та Черкасах зокрема нині зумовлена не лише екологічними показниками й відносною легкістю обслуговування, а й завдяки пільговому режиму ввезення й розмитнення електромобілів до 2022 року. Закон №9260 наприкінці 2018-го року проголосований народними обранцями попереднього скликання Верховної Ради. Так, електричні транспортні засоби звільнені оподаткування ПДВ, однак Рада не підтримала правку, якою депутати хотіли звільнити їх ще й від акцизного податку. Ставка акцизу залежить від від місткості акумулятора — 1 євро за 1 кіловат. Тобто розмитнення Nissan Leaf обходиться близько 40 євро, а Tesla – 100 євро.
Черкаси стали одним з перших в Україні міст, де з’явилась служба таксі на електрокарах. З перших днів роботи CabLook Taxi отримало величезну популярність серед черкасців. В першу чергу, через зручність і безшумність автівок, також – завдяки простій процедурі виклику через мобільний додаток. За півтора року додаток екотаксі встановили на свої телефони близько 20 тисяч користувачів.
Засновник служби Олександр Галушка каже: про свою ідею заполонити місто електротаксі нині не шкодує. Адже таким чином служба робить свій внесок у здоров’я й чистоту Черкас. Втім, розповідає: і такі автівки також додають клопотів.
"Наприклад, багато енергії витрачається взимку. Не лише на саму поїздку, а й на обігрів автомобіля. А ми – комерційний проект, тому сплачуємо за постачання електрики за тарифами для підприємств. Тому з ростом вартості електроенергії піднімається й тариф служби таксі", – пояснює пан Олександр.
Однак нині, каже, Черкаси – досить комфортні для електротранспорту. В першу чергу, через те, що збільшується кількість станцій для його підзарядки. Нині їх трохи більше десятка. Однак вже скоро спрощувати життя власникам електромобілів візьмуться змінювати на рівні держави.
Майбутнє для "автомобілів майбутнього"
Вже з 1 липня 2019 року вступили в дію змінив ДБН, які зобов’язують влаштовувати на парковках щонайменше 5% місць з електрозарядкою. Урядовці планували до 2030 року зробити всі парковки країни на 100% дружніми до електрокарів.
Крім того, на захист прав їхніх водіїв став і парламент, ухваливши законпро створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів. Йдеться про запровадження адміністративної відповідальності за паркування автомобілів на бензиновому двигуні на парковках, які мають доступ до зарядок для електромобілів. Розмір штрафу за парковку на місці для електромобіля становитиме 340-510 гривень. Також в Україні запровадять нові дорожні знаки, що стосуються електромобілів, а на самі електромобілі пропонують встановлювати зелені номерні знаки.
В деяких містах України на державному рівні вже прийняті концепції електромобільності, які покликані спонукати жителів переходити на електротранспорт. Черкаси поки в цьому питанні пасуть задніх.
Світлини – з відкритого доступу