Черкащина туристична. Чи насправді це так? Край багатий історією та архітектурними пам’ятками. На території області розташовані 9 державних і національних заповідників. Чи не в кожному селі туристів зустрінуть чудові краєвиди, народні традиції та стародавні храми. Утім, подорожі в саме серце України не надто цікаві як землякам, так і жителям інших регіонів. Серед причин – відсутність інфраструктури, цікавих маршрутів, професійних кадрів і підтримки держави. Чого бракує Черкащині туристичній з’ясовувала Ірина Гришко. Далі – спеціальний репортаж.
Ірина Гришко, кореспондент: «Ірина Гришко, кореспондент: «На Черкащині 120 туристичних підприємств, із них 10 туроператорів. Кожен готовий виконати найекзотичнішу забаганку клієнта і відправити його хоч до Таїланду, хоч на Мальдіви. Утім, тих, які можуть запропонувати екскурсії історичними місцями рідного краю, на пальцях однієї руки злічити».
Ця турагенція – серед трійки лідерів внутрішнього туризму. Підприємство готове показати черкащанам і гостям регіону всю його красу та історичне багатство.
Леся Сташевська, менеджер із туризму: «Основних у нас 10 маршрутів: Кам’янка, шевченківські місця. Ексклюзивний маршрут – каньйони Черкащини, найпопулярніші – Умань і Чигирин».
Потрапити на екскурсію визначними місцями краю тут можна кожного уїк-енду. Усього за сотню-півтори. Вже 8 років поспіль активно популяризують відпочинок «удома». Менеджер Леся пригадує найчисельнішу екскурсію: 78 осіб зібралося поринути в історичне минуле краю.
Леся Сташевська, менеджер із туризму: «Це зараз популярно, особливо влітку для гостей з Росії. Вони замовляють санаторії, їм дуже подобаються наші екскурсії».
Олександр подорожував рідними стежками вперше. Відпочинком залишився задоволений. Фотограф найбільше зрадів гідному матеріалу для творчості.
Утім, організовувати такі поїздки, зазначають туроператори, непросто: вітчизняному сервісу важко конкурувати з закордонним «все включено». Одна з причин – відсутність інфраструктури. Щоправда, останнім часом туристичні маршрути збагатилися кав’ярнями в національному стилі та комфортабельними готелями. Чимало пам’яток реконструювали та збудували нові об’єкти. Так, завдяки державній цільовій програмі «Золота підкова Черкащини» та підготовці до Євро-2012 туристично привабливішими стали Чигирин, Канів, Звенигородка, Умань. Усе ж розвивати внутрішній туризм нікому. Кадри традиційно вирішують усе.
Алла Данилюк, завідувачка сектора туризму Черкаської ОДА: «У наших відділах туризму як було 2 людини, так і залишилося».
Реклама – рушій не лише торгівлі, а й туризму. Проте на обласному рівні проблемою просування вітчизняних туристичних маршрутів ніхто не переймається.
Алла Данилюк, завідувачка сектора туризму Черкаської ОДА: «Ми майже не буваємо на туристичних виставах, не видаємо роздаткового матеріалу для реклами».
Крім того, до туристичного майбутнього не готові й самі черкащани.
Наталія Корнилова, директор турагенції: «Наше население не готово принимать иностранных туристов. Остановите любого жителя и спросите про город, кто его основатель. Я уверена, что большинство не ответит. Поездьте во Львов – там вас заговорят. Кроме работников музеев не готовы люди на информационном уровне подсказать, как пройти и как проехать».
Що правда, то правда. Черкасцям важко пригадати вік міста, походження його назви та імена вихідців-знаменитостей.
Для екскурсоводів теж є привід розвиватися професійно. Нові маршрути, нестандартні способи розповіді, екскурсійні родзинки й активна розважальна програма неодмінно зацікавлять туристів.
Наталія Корнилова, директор тур агенції: «Большие деньги в Украину придут только с иностранными туристами, а они хотят увидеть шоу».
Ентузіазм, поєднаний із професіоналізмом, говорять туроператори, – це та основа, на якій будується туристичний бізнес. Доки цю істину засвоїли лише одиниці, сподіватися на статус Черкащини як національної Мекки не доводиться.