Літаюча тарілка з Марсу. Так жартівливо називає свій незвичний космічний інструмент 27-річний черкащанин Антон Стрілець. Він єдиний власник хендпану у місті і один з небагатьох, хто опанував цей інструмент в країні. Музикант встиг об’їздити з гастролями Україну, неодноразово грав у Польщі та виступав у Італії. З незвичним музикою спілкувався журналіст сайту vikka.ua.
Наразі у світі налічується 140 майстерень із виготовлення перкусійних інструментів хендпан (handpan). Більш звична його назва "Ханг" (hang) наразі вважається некоректною. Це слово є міжнародним зареєстрованим товарним знаком і власністю швейцарської компанії PanArt і заборонене використовуватися у назвах інших музичних інструментів. Всі хендпани є "нащадками" ханга. Перший прототип хендпану був розроблений у 2000 році Феліксом Ронером і Сабіною Шерер із швейцарського міста Берн в результаті багаторічного вивчення тринідадського стілпана і багатьох інших резонуючих перкусійних інструментів з усього світу: гонгу, традиційного індонезійського гамелана, уду, Гатам, різних ручних барабанів, дзвіночків і музичної пилки.
Тож люди, які вважають, що музика хендпану – це повернення до витоків, не такі вже й далекі від істини.
Антон Стрілець давно присвятив життя музиці. Свого часу він закінчив Черкаське музичне училище попри застереження рідних.
"Є думка, що музикантам важко знайти роботу. Особливо у Черкасах. Ніхто з моїх одногрупників не працює по професії. От мене мати і відговорювала від такої долі", – розповідає черкащанин.
Facebook / Anton Strilets
Але Антон Стрілець своєму покликанню не зрадив і згодом грав на барабанах у різних гуртах.
"Багато виступав з Ділею, гуртом "На Відміну Від" та іншими музикантами. У 2009 році в Черкасах побачив виступ Девіда Сварупа. Він грав на хендпані і я захотів такий інструмент собі", – каже хлопець.
Відомий музикант Девід Сваруп. Фото parasounder.wordpress.com
Виявилося, що в Україні придбати хендпан зовсім не просто. Його виготовляють тільки на індивідуальне замовлення. Є особливі умови для покупців, а виготовлення інструменту оповите міфами.
"Тільки у 2015 році я зміг придбати собі хендпан. Перед тим, як його купити, спілкувався з майстром, котрий його виготовляє. Наскільки мені відомо, майстер високого рівня в Україні тільки один. Живе на Харківщині. Він сам вирішує: продавати тобі хендпан чи ні, підходиш чи не підходиш. Були випадки, коли заможні люди приїздили до нього та пропонували хороші гроші, щоб їм одразу продали інструмент. Він їм відмовляв", – ділиться музикант.
Фото Facebook / Anton Strilets
Каже, що серед майстрів не прийнято популяризувати інструмент.
"Мене майстер поставив у чергу і я чекав рік, поки він мені зробив хендпан. Мій інструмент – Омана. Це назва нашого вітчизняного виробника. У світі він користується популярністю і має дуже багато замовлень. Кажуть, що зараз більше року потрібно чекати на виготовлення. Інструмент коштує більше 2 тисяч доларів", – розповів черкащанин.
Один інструмент виготовляється протягом місяця. Технологію тримають у секреті: зокрема ніколи не розголошується сплав металу, його товщина, скільки хендпан випікається.
Кожен інструмент унікальний і робиться під власника. Тож, якщо людина вирішила його продати, то вона має попередити про це майстра.
"Як тільки я придбав інструмент і навчився грати, одразу почав виступати у Черкасах. Це були йога-студії та чайні будинки. З літа 2016 року беру участь у фестивалях. Серед них "Atlas Weekend", "Холодний Яр", "ГайдаFest", "Lviv Yoga Day". Мав два концерти в Мілані, багато виступав у Києві. Цьогоріч був на мотофестивалі "Тарсова Гора". Є у мене спільні композиції з гуртом "АтмАсфера", з Ділею", – каже Антон Стрілець.
Facebook / Anton Strilets
Він зізнається, що найбільш звичний формат виступів для нього – заняття в йога-студіях України та Польщі. Черкащанин грає, поки люди займаються, створює особливу атмосферу.
Незважаючи на те, що гра на хендпані здебільшого імпровізація, черкаський музикант вже встиг випустити три альбоми.
Каже, що виконує релакс-музику, яка більше підходить спокійним, налаштованим на самопізнання слухачам. Тож з хендпаном важко виступати перед аудиторією, де вживається алкоголь. Бо така музика не естрадна і вважається духовною. В ній є щось космічне і вона вимагає особливого стану душі та розуму.
"Хендпан дуже крихкий і потребує обережного ставлення. Інструмент вибагливий до температури. У спеку його треба протирати, він потіє, може виникнути іржа. А краще за все він звучить у ту пору, коли був зроблений. Мій виготовили восени", – зазначає черкащанин.
Як повідомляв сайт vikka.ua, Положинський у Черкасах попрощався зі своїми старими піснями.