Місто Черкаси ось уже який місяць перебуває в стані перманентної політичної кризи. Відбувається це багато в чому завдяки нездатності нинішнього мера Анатолія Бондаренка як управляти міським господарством Черкас, так і нездатності знаходити консенсус із місцевими депутатами і жителями міста. Погіршує ситуацію глобальна корупція мера і його найближчого оточення, яке майже наполовину складається з колишніх "регіоналів" і їхніх прислужників.
Але ситуація, яка сталася 29 січня 2018 року під час голосування за бюджет на 2018 рік – є безпрецедентною для України, що виходить за межі етики місцевого самоврядування. Невідомі молодчики в масках за намовою мера і його свити били депутатів, всупереч законам і Конституції України, змушуючи їх голосувати за бюджет і виконком, що підпадає під низку статей кримінального законодавства. Детальніше про політичне свавілля в Черкасах, яке місцеві журналісти вже охрестили "кривавою сесією", пише "Обозреватель".
Корупційний бюджет
Одним із найважливіших факторів, який визначає ситуацію в Черкасах, як гостру політичну кризу, супроводжуваний комунальним колапсом, було те, що Черкаси до 29 січня були єдиним в Україні обласним центром, який не ухвалив бюджет на наступний рік. Також нещодавно у відставку був відправлений виконавчий комітет.
За словами місцевих депутатів, вони відмовлялися голосувати за бюджет, тому що документ сильно розбалансований і містить у собі низку корупційних складових, а також залишає без уваги безліч нагальних проблем городян. Крім бюджету, на порядку денному стояло ще одне важливе питання – обрання нового виконкому. Але події, які відбулися 29 січня у Черкасах, крім того, що посилили кризу, зганьбили Україну на весь цивілізований світ.
"На початку сесії в зал увійшла група молодиків у сіро-чорних формах із написами "Національна дружина" і чорних формах зі значками Національного корпусу "Азов". Всі вони були замотані шарфами або в балаклавах із капюшонами, а також із явними ознаками того, що у них є зброя (вони зайшли з такими сумками, які призначені для прихованого носіння зброї). Вони стали між рядами, забралися на трибуну, а їхній лідер Дмитро Кухарчук і колишній заступник мера Анатолія Бондаренка, Генадій Шевченко разом із деякими АТОвцями, заблокували трибуни. При цьому Кухарчук вигукнув на весь зал: "Депутатів не випускати". Ось так почалася сесія", – розповів депутат Черкаської міськради Олександр Згіблов.
За словами черкаського журналіста Сергія Кузляєва, перед сесією розглядати бюджет депутати не хотіли, тому що не завершився розгляд бюджету в депутатських комісіях. Були опрацьовані майже всі департаменти, крім освіти і медицини, каже Кузляєв, але навіть без них депутати знайшли і скоротили витрати на 25 мільйонів. Журналіст додав, що 30 січня бюджет повинен був бути додатково розглянутий у комісіях, але люди в масках і зі зброєю не дали цього зробити.
"Ми отримали бюджет 22 січня. І кожен день на дві години депутати, незважаючи на те, що вони всі працюють (я теж працюю керівником підприємства), о 14:00 як штик були в 206-му кабінеті, де працювали над бюджетом. Ми пройшли безліч департаментів і виявили величезне завищення різних виплат, не потрібних місту", – говорить Згіблов.
За словами секретаря Черкаської міської ради Олександра Радуцького, гостро стояли питання щодо двох департаментів – охорони здоров'я та освіти.
"Ми почали обговорювати, тому що там дуже великі суми. Тільки з бюджету охорони здоров'я там сума до виплати близько 400 млн гривень з урахуванням заробітних плат і всього іншого. Але у нас не було можливості розглянути ці питання в терміни, як ми до цього робили на комісіях. Що стосується департаменту освіти, то коли член бюджетної комісії Костянтин Чернецький почав ставити запитання, щоб йому пояснили видаткову частину щодо 58 млн гривень, то керівник департаменту так і не зміг пояснити, що це за гроші", – пояснює Радуцький причину виникнення сутичнок людей у масках із депутатами.
За оцінками народних обранців, говорить Кузляєв, у запропонованому проекті бюджету, як мінімум 70 млн гривень будуть нераціонально використовуватися.
"Кривава сесія" і "тероризм" стосовно депутатів
Черкаські журналісти вже назвали скандальну сесію, яка відбулася 29 січня, кривавою.
"Я вважаю, що більше навіть проглядалася сторона терористична стосовно депутатів. Тому що люди в балаклавах не випускали депутатів із залу. Депутати, по суті, були в заручниках. Було категорично сказано: "Якщо ви не ухвалите виконком, то ми вас звідси не випустимо, ви будете тут перебувати до тих пір, поки не проголосуєте за саморозпуск". Був шум, гам, я особисто не міг підійти до трибуни, мене постійно відштовхували. Мені довелося зайти в зал і вже звідти говорити, бо не давали мікрофон", – визначає ситуацію Олександр Радуцький.
Журналіст Сергій Кузляєв зазначає, що представники поліції, коли почалася бійка, ніби зникли, а залишилися ті, які не реагували на події.
Дісталося від людей у масках і лідеру вільних демократів у Черкасах Олександру Згіблову, який планує звертатися до медичних установ через сильні болі в спині.
"Мене вдарили в спину. Потім на мене накинувся з кулаками колишній заступник Анатолія Бондаренка Генадій Шевченко. Я ледве від нього відвернувся. Були погрози прямого фізичного знищення Василю Соломасі, Артуру Акопяну. Василю Соломасі кричали, що ми тебе і твоїх дітей закопаємо. Це все було сказано. Руслану Зорі розбили ніс. Депутатів заблокували. Ми навіть, вибачте, не могли вийти в туалет", – розповідає Згіблов.
Відомо, що запропонований мером виконком викликав великі суперечки серед городян і місцевих депутатів через те, що в нього пропонувалося включити непрофесійний склад, що складається з колишніх учасників АТО, близьких до Анатолія Бондаренка.
"Моя думка така, що тільки тому, що людина була в зоні проведення АТО і воювала, призначати її у виконком не можна. Ми працюємо з воїнами АТО і їхніми сім'ями. У нас у Черкасах одна з кращих програм, яка забезпечує допомогу АТОвцям, ми дуже великі кошти виділяємо на матеріальну допомогу. Допомагаємо сім'ям загиблих. Поки людина перебуває на фронті, ми оплачуємо за неї житлово-комунальні послуги. Діти їздять відпочивати на літні канікули. ми максимально забезпечуємо все, з чим до нас звертаються. Але виконавчий орган структур влади то місце, де потрібно працювати", – пояснив ситуацію Радуцький.
Секретар міськради додав, що, на його думку, те, що відбувається – спроба захоплення повної влади нинішнім мером від "Батьківщини" Анатолієм Бондаренком. Такої ж думки дотримується і депутат Олександ Згіблов.
"Я думаю, що це все відбувалося під керівництвом мера. Все ж Геннадій Шевченко був його правою рукою. Завели цих молодчиків і стали просто продавлювати, навіть кричали, вимагали ухвалити бюджет, ухвалити їхній виконком, а також, щоб депутати проголосували за свою відставку. Це були їхні вимоги", – заявив голова фракції Партії вільних демократів.
На скандальній сесії було зроблено декілька спроб проголосувати за запропонований Бондаренком виконком, але в сесійній залі голосів за його ухвалення так і не знайшлося.
За словами Радуцького, мер і далі має намір проштовхувати цей склад виконкому, а люди в масках із прицілом на наступну сесію пригрозили місцевим депутатам, що "поки не проголосують за виконком, роботу в місті ніхто нікому робити не дасть".
Правовий нігелізм і закон джунглів: мовчання правоохоронців
Як вже було сказано вище, представники поліції ніяк не реагували на те, що відбувається в сесійній залі. За нашою інформацією, постраждалі депутати вже звернулися в правоохоронні органи з відповідними заявами про кримінальні злочини, скоєні молодиками в масках і їхніми кураторами. Але, на превеликий жаль, у Національній поліції запропонували зареєструвати кримінальне провадження за статтею 296 КК України (хуліганство).
"Азов" ліг під "Батьківщину". Аваков, якого пов'язують із Нацкорпусом, підставив плече мерові від "Батьківщини". Як вдалося з'ясувати, багатьох у балаклавах привезли з Києва. Там вони входять в якусь народну дружину", – написав у своєму блозі на "Обозревателе" журналіст Сергій Кузляєв.
Примітно, що після сумних подій 29 січня, наступного дня в Черкаси відправився міністр МВС Арсен Аваков. Правда, зовсім під іншим приводом. За інформацією наших джерел, істинним мотивом приїзду міністра в Черкаси була зустріч із мером Бондаренко для врегулювання ситуації та координації подальших дій.
Але хотілося б звернути увагу на інше. Всім в Україні відомо, що ми обрали європейський вектор руху, який передбачає дотримання такого основоположного принципу, як верховенство права.
Хіба можна назвати те, що відбувалося в Черкасах 29 січня, подією, яка наблизила нас до Європи? У жодному разі! Раз люди у формі називають себе патріотами, які виступають за правду, то чому тоді вони приховують свої обличчя? Так роблять тільки злочинці, які чинять цинічне беззаконня на очах у всього цивілізованого світу. Хіба можна уявити, що подібне могло б статися в одній з європейських країн? Для європейців – це дикість. Відповідно, ми, народ України, який не бере в цьому участі, завдяки молодикам у масках, теж стаємо дикунами.
Але ж депутат – це представник народу, особа, яка представляє громадян, за нього проголосували. Виходить, що люди в масках і зі зброєю просто розтоптали волю людей, за цих депутатів, хто проголосував.
Нагадаю, що в ст. 5 Конституції України написано, що єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює свою владу через органи місцевого самоврядування. Депутат міськради, відповідно до закону про його статус, як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини – виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень. Будь-яке перешкоджання діяльності депутата, як примус до голосування, не кажучи про взяття депутата в заручники або його побиття, має строго припинятися законом.
У Кримінальному кодексі України, благо, є низка барвистих статей, за якими можна залучити злочинців у масках. Наприклад, ст. 346 (погроза або насильство щодо державного чи громадського діяча), ст. 349 (захоплення представника влади або працівника правоохоронного органу як заручника), ст. 350 (погроза або насильство щодо службової особи), ст. 351 (перешкоджання діяльності народного депутата України та депутата міської ради) та ін.
Здається, що правоохоронці повинні були відкрити кримінальне провадження за перерахованими вище статтями й обов'язково притягнути винуватців до відповідальності, щоб подібне більше ніколи не повторилося. В іншому випадку – в очах європейців і світової спільноти, ми так і залишимося дикунами з країни третього світу.
Як повідомляв сайт vikka.ua, поліція відкрила справу щодо скандальної черкаської сесії.