Новини
Архів новин
Оберіть дату

Хто понесе відповідальність за бюджетний колапс у Черкасах: думка експертів

 ...
Хто понесе відповідальність за бюджетний колапс у Черкасах: думка експертів

Черкаси – єдине місто в Україні, що увійшло у 2018 рік без головного фінансового документа територіальної громади. Проект бюджету мав бути затверджений виконкомом, його мали підтримати депутати міської ради і підписати міський голова Анатолій Бондаренко до кінця грудня минулого року. Чимала затримка з бюджетом загрожує громаді міста та його керманичу певними наслідками: фінансовими, енергетичними, політичними і навіть кримінальними. Подробиці бюджетної колізії дізнавався сайт vikka.ua.

Ситуація навколо неприйнятого бюджету і відсутності кворуму міської ради та виконкому – цілком закономірне продовження процесів, що увійшли в активну фазу навесні 2017 року. Джентльменська угода, укладена напередодні місцевих виборів командами кандидатів Радуцького і Бондаренка, станом на 2017 рік вичерпала себе. Таке політичне підґрунтя бюджетного скандалу окреслив у своєму коментарі сайту керівник ГО "Академія стратегічних досліджень" Сергій Пасічник.

"Абстрагуючись від особистостей, можна сказати одне: коли попередня коаліція зникла, мав би зникнути й існуючий склад виконкому. Адже виконком у Черкасах – це, по суті, рада уповноважених політичних і бізнесових груп. І якщо команда міського голови була впевненою в своїй потужності і здатності працювати самостійно, то ця впевненість мала підтримуватись дієздатною більшістю в депутатському корпусі. Інакше виникає традиційна для Черкас ситуація, коли є мер і антимерська фронда, очолювана секретарем", – зазначив керівник громадської організації.

Причиною проблеми він вбачає нездатність черкаських еліт переступити через кланові інтереси і погодитися на менші, але більш тривалі бонуси.

"Як на мене, найцікавішою з стратегічної точки зору, була пропозиція Олександра Згіблова провести об’єднання з навколишніми селами і переобрати і голову , і раду нової громади. Але практично цей варіант малореальний. Тому, переконаний, що 2018 рік пройде в форматі підкилимних боїв політичних бульдогів, які зрідка, захопившись, випадатимуть на люди, а потім знову йтимуть в кулуари", – пояснив Сергій Пасічник.

Найбільше проблем від існуючого конфлікту, за словами експерта, матимуть жителі Черкас, особливо ті, що працюють у бюджетній сфері.

Юридичною оцінкою ситуації та своїм бачення шляхів виходу з бюджетної кризи поділився черкаський активіст і юрист Валерій Макєєв.

"Неприйняття бюджету у встановлений строк вже є значимим порушенням закону. Наслідками такого порушення є  неотримання своєчасно і в повному обсязі заробітної платні бюджетниками, затримка оплати теплопостачальних, електропостачальних та  водопостачальних послуг. Це  може призвести до порушення "норм життєдіяльності в територіальній громаді". Або (при найгіршому розвитку подій) до техногенних катастроф. Залежно від цих наслідків виникає дисциплінарна, адміністративна та кримінальна відповідальність осіб, дії яких або бездіяльність призвели до таких наслідків", – написав він на своїй сторінці у соціальній мережі.

У коментарі сайту він пояснив, що, окрім ознак злочинів, за ситуацію із бюджетом може бути покладена і політична відповідальність.

"Наше законодавство про місцеве самоврядування – совкове. Багато речей вирішується загалом. Закон говорить про те, що єдиний спосіб проекту бюджету потрапити на розгляд міської ради – пройти виконком. Водночас у законодавстві зазначено, що виконком не зобов’язаний приймати таке рішення", – зазначив активіст.

Проблема з міським бюджетом була передбачувана. Незважаючи на те, що конфлікт у питанні бюджету наростав, виконком не було розпущено.

"Якби виконком розпустили, то була б можливість ухвалити бюджет. Сесія міської ради 10 січня, –  це дуже відповідальний момент. Я б рекомендував ухвалити рішення про переобрання нового складу виконкому в більшій кількості. Потрібно розширити склад виконкому представниками громадських організацій до 21 особи. Тоді більшістю виконкому будуть представники громадськості. Вони не проходять жодної перевірки і це спростить процедуру", –  пояснює юрист.

Він також зазначив, що питання понесення юридичної відповідальності за завдану шкоду буде залежати від того, чи будуть надходити відповідні звернення до правоохоронних та судових органів.

Активіст, член ГО "Молода Черкащина" Артур Чемирис називає ситуацію з черкаським бюджетом результатом політичної боротьби за виконавчу гілку влади.

"Депутати сформували більшість, але у них немає контролю за виконавчою гілкою влади. Мер же, втративши більшість у сесійній залі, зміг отримати лояльність з боку керівників структурних підрозділів. Таким чином, депутати блокують роботу виконавчої влади і хочуть її відновити на своїх умовах. При  цьому про якість бюджету ніхто не говорить. Ніхто не каже, що саме не влаштовує у документі, акцентують увагу лише на непрацюючому виконкомі", – пояснює активіст.

Він зазначає, що наразі міський голова є розпорядником коштів і, з точки зору посадових обов’язків, він нестиме відповідальність.

"Майже рік триває конфлікт у міськраді між політичними силами. У цієї боротьби були різні фази і важко визначити персональну вину. Нормальним виходом із цієї ситуації були б відкриті перемовини та публічна домовленість, підписання угоди. Але це у наших умовах нездійсненне", – зазначив Артур Чемирис.

Також він прокоментував деякі варіанти розгортання подальшого сценарію. За його словами, розпуск ради – малоймовірний варіант. У той же час, якби міський голова був готовий прийняти вимоги депутатів щодо виконавчої гілки влади, то зробив би це раніше. Останній варіант, на думку активіста, має найбільш реалістичний вигляд виходу із ситуації.

Як повідомляв сайт vikka.ua, Черкаси досі залишаються без бюджету-2018, фінансисти б’ють на сполох.

  • Facebook